Danhost blog

Webshoptekster – Kategoribeskrivelse til webshop optimering

Kategoribeskrivelser og webshoptekster er generelt et vigtigt punkt, når du vil arbejde med optimering af webshop – Specielt, hvis du vil opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.

 

Særligt kategoribeskrivelser er desværre et punkt, som mange (alt for mange) webshopejere ikke prioriterer højt nok.

 

Kategoribeskrivelser – Google elsker tekst

Du har måske hørt det før: Google elsker tekst!

Og netop derfor skal du i gang med at skrive dine webshoptekster, så du kan komme til tops i Googles søgeresultater.

Du vil garanteret hurtigt erfare, at det faktisk svært at finde på, hvad man skal skrive i sine kategoribeskrivelser … Og det kan koste dig dyrt at lade dine kategorier stå tomme for tekst. Derfor giver vi i dette blogindlæg 3 simple råd, der kan give inspiration til at skrive gode og SEO-venlige webshoptekster.

 

1) Kategoribeskrivelser – Skriv til dine kunder

Når du skal skrive dine webshoptekster, skal du ikke skrive dine kategoribeskrivelser for Googles skyld … Du skal derimod have dine kunder i tankerne, når du skriver.

Inspiration – Hvad vil dine kunder vide?

  • Skriv gerne en kort introduktion til emnet.
  • Beskriv evt. kvalitetsniveauet af jeres vareudvalg.
  • Hvordan er prisniveauet?
  • Fremhæv gerne jeres styrker: Leveringstid, gratis retur, lang returfrist, fragtpris, åbningstider
  • Beskriv, hvornår man bruger produktet.
  • Fortæl, hvordan man bruger produktet.
  • Er der noget man skal vide om vedligeholdelse, rengøring, eller opbevaring?

Du kan faktisk opnå ret gode placeringer i Googles søgeresultater, blot ved at arbejde intenst med at skrive gode kategoribeskrivelser til din webshop. Dette har vi set mange eksempler på blandt vores webshops.

PROTIP:

Vi anbefaler mindst 300 tegn pr. side.
Der bør altid være tekst øverst på siden: En overskrift, samt 2 – 3 linjers tekst.

Meget tekst i toppen af siden kan ødelægge brugervenligheden, hvis dine kunder skal scrolle meget for at se varerne. Derfor anbefaler vi, at du opdeler dine webshoptekster på kategorierne. Dette gør du ved at indsætte denne “kode”,  dér hvor du vil opdele tekstindholdet: {{breakdescription}}  … Dette kan du dog kun gøre hvis du benytter Danhost Webshop løsning. På denne måde kan du have meget tekst (for Googles skyld), uden at dine kunder bliver generet af det.

 

Webshoptekster på kategorier kan give topplaceringer:

Brug ekstra tid på dine webshoptekster – Det kan betale sig.

Dynespecialisten har deres webshop hos Danhost. De har opnået mange gode placeringer i Googles søgeresultater. Eksempelvis ligger de blandt top 3 på søgninger som “Vinterdyner tilbud” og “store monteringspuder“, udelukkende på grund af gode SEO tekster i deres kategoribeskrivelser og fordi de har arbejdet med intern linkbuilding.

… Og det samme gælder faktisk teksterne på dine produkter.

Beskrivelserne af dine produkter er lige så vigtige som kategoribeskrivelserne. Også her har Dynespecialisten været meget grundige, hvor de bl.a. har topplaceringer på denne søgning: “lykketrold guld“.

 

2) Læsevenlige webshoptekster – Brug overskrifter

Google belønner dig, når du skriver læsevenlige tekster.
Gode webshoptekster er opdelt i flere afsnit, med flere typer af overskrifter (brug også gerne punktopstilling) – Netop fordi det handler om at gøre teksten overskuelig og let at læse.

 

Overskrifttyper til dine webshoptekster:

  • Overskrift 1 (h1-tag):
    Det er vigtigt, at du husker at der ALTID er en h1-overskrift på alle dine webshoptekster. Men … Brug kun én “Overskrift 1” pr side, da dette er den overordnede overskrift.

 

  • Overskrift 2 (h2-tag):
    Brug dem lige så tosset du vil – Bare det giver mening i forhold til indholdet. “Overskrift 2” er perfekt til at gøre dine webshoptekster læsevenlige, da du inddeler din tekst i flere afsnit.

 

  • Overskrift 3 (h3-tag):
    Denne type overskrift bruger du, når du skal inddele et afsnit i flere emner.

 

  • Overskrift 4, 5 og 6 (h4, h5 og h6-tag):
    Disse bruges til gengæld mere sjældent. Der er langt mellem man har behov for at inddele en kategoribeskrivelse helt ned i niveau 4, 5 og 6.

 

 

3) Optimering af webshop – Brug de rigtige ord

Webshoptekster – Der findes 3 grundregler:

  1. Det er lettere at opnå høje placeringer på lange søgefraser.
  2. Vælg ét søgeord/søgefrase du vil findes på pr. kategori.
  3. Brug dit søgeord gennem hele teksten, også i overskrifterne.

Inden du begynder at skrive dine webshoptekster, bør du beslutte, hvilken side man skal se, når man søger på Google: Én landingsside pr. søgefrase.

PROTIP:

Vil du vide, hvad folk søger efter på Google?
Nederst på side 1 kommer Google med forslag på andre søgninger, ud fra dét du lige har søgt på. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at disse forslag udelukkende er baseret på, hvad der bliver søgt mest efter. Derfor kan det være særdeles værdifuldt for dig at optimere din webshop ud fra disse forslag.

 

Kategoribeskrivelse til webshop – Inspiration til søgeord

Du har en webshop med tøj, hvor du f.eks. sælger shorts.

Det er desværre lidt for optimistisk at håbe på, at din webshop kan komme til tops på søgningen “shorts“. Konkurrencen er simpelthen for stor, fordi der er alt for mange andre webshops, der sælger shorts.

Du kan her bruge Googles forslag, som er relateret til søgningen “short”:

Webshoptekster og søgeord

Blandt Googles forslag vises søgefrasen “dame shorts med elastik i taljen”. Dette er en specifik søgning, hvor konkurrencen med garanti er væsentlig lavere end på det generiske søgeord “shorts”. Du har derfor større chance for topplaceringer på denne søgning.

Kunne du bruge vores 3 råd til optimering af dine webshoptekster?

Vi vil blive meget glade, hvis du vil give din respons i en kommentar. Du er også meget velkommen til at stille spørgsmål.

Ingen kommentar

Du kan skrive den første kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook