Danhost blog

SEO til webshop – 5 typiske SEO fejl du laver på din webshop

At arbejde med SEO til din webshop er vejen frem, hvis du vil have succes online.

SEO = Optimering af din webshop.

Du forbedrer din webshop, bl.a. ved at tilføje så meget brugbar information om produkter og tekster til dine kategorier. SEO optimerer din webshop. Det giver både dine kunder og søgemaskinerne en bedre oplevelse, når de besøger din side.

Hvordan laver man SEO til webshop?

Om du skal søgemaskineoptimere en almindelig hjemmeside, eller en webshop, er faktisk underordnet.

Du skal primært tænke i tekst og i links.

SEO til webshop:

  • Tekster med godt og unikt indhold (kopier aldrig tekst), helst ikke under 300 tegn pr. side:
    • Tekst på forsiden.
    • Tekst på alle dine kategorisider.
    • Tekst på alle dine produkter.
    • Generelt alle steder steder du kan komme til det.

 

  • Du skal også arbejde med interne links.
    • Det kan være tekstlinks fra forsiden til dine 3 vigtigste kategorier.
    • Du kan lave tekstlinks mellem relevante kategorisider.
    • Du kan linke fra ét produkt til et andet, når det er relevant.

 

SEO til din webshop behøver ikke at være en kunst

SEO til webshop – Du kan lave det meste af arbejdet selv.

For at hjælpe dig godt på vej, bringer vi her et gæsteindlæg, skrevet af en SEO ekspert fra bureauet Waimea Digital. Indlægget er relevant for dig, uanset om du allerede driver en webshop, eller blot er i opstartsfasen og drømmer om at starte din egen.

Derfor er vi begejstrede over dette gæsteindlæg!

 

Gæsteindlæg – 5 typiske SEO fejl du laver på din webshop

Dennis Stammerjohan er SEO Konsulent og Teamleder hos Waimea Digital. Han har rådgivet mange virksomheder i, hvordan de opnår en bedre synlighed i søgemaskinerne.

I dette indlæg vil han komme ind på 5 SEO fejl, han oftest ser blandt webshops.

 

SEO til webshop - Gode råd til din søgemaskineoptimering af webshop

 

Hvis du har en webshop, er søgemaskinerne én af de vigtigste salgskanaler, som du kan gøre brug af.

Hvorfor?

… Fordi dine kunder leder efter dine produkter i alle faser af deres købscyklus.

I dag vil jeg dog ikke komme nærmere ind på måden forbrugere søger på. Jeg vil dog stadig lægge vægt på, at det er enormt vigtigt, at du ligger højt på dine vigtigste søgeord.

Når jeg hjælper mine kunder, der har webshop og vil højere op i søgemaskinerne, så ser jeg ofte 5 fejl, som jeg nærmest altid kan regne med – og dem vil jeg komme ind på i dette indlæg.

 

1: Manglende tekst på produkt, og kategori sider

En af de ting jeg oftest ser er mangel på tekst på både kategori og produktsider. Det er en enorm vigtig del af SEO – især for webshops.

Søgemaskinerne bruger tekst, som en af de vigtigste dele af deres algoritme.

Hvis, der intet tekst er, ved søgemaskinerne ikke, hvad din side handler om, og har derfor ikke mulighed for at komme højt op i søgeresultaterne. Det svarer lidt til, at du spørger bibliotekaren på biblioteket, hvad en bog handler om, der ikke har noget indhold, men kun et flot omslag.

 

Én ting er, at søgemaskinerne er glade for tekst.

– Men det er jeres kunder også!

På en webshop har man ikke varen fysisk, og derfor er der en hel del informationer, som skal fremgå – og selvfølgelig en sælgende tekst.

Er du en af dem, der næsten ingen tekst har på din webshop?

Få rettet op på det. Jeg er sikker på, at det nok skal give dig noget mere salg – For guess what: Tekster øger din konverteringsgrad!

 

Læs guide fra Danhost:
“Kategoritekster – Søgemaskinevenlige tekster”.

 

Et lille bonus tip til dette, som i virkeligheden giver sig selv:

Lav en søgeordsanalyse før du skriver dine tekster, så du ved hvad brugerne søger efter. Lidt ala den gamle kliché med at tale det samme sprog som dine kunder.

 

2: Manglende intern linkbuilding

I mange år har vi SEO branchen prøvet at fortælle vores kunder, at linkbuilding er en vigtig del af SEO. Den er også efterhånden sivet igennem. Men der er mange webshops der glemmer, at links ikke nødvendigvis behøves at komme fra eksterne hjemmesider.

Du kan selv meget nemt sørge for, at komme højere op i søgemaskinerne ved selv at linke mellem dine produkter og kategorisider.

Lad os tage et eksempel:

Du sælger tandpasta på nettet, men også tandbørster.

Det er altså to komplementære produkter, der hører sammen. Derfor giver det mening, at du linker mellem dine produkter.

Hvis du linker fra den ene til den anden, og omvendt, så vil du få overført linkværdi og måske lave mersalg

– Og det skader dig jo ikke, vel?

Helt generelt har jeg set mange eksempler på, at intern linkbuilding kan hive dig flere placeringer op i Googles søgeresultater.

 

SEO til webshop - SEO Lav interne links mellem produkter

betina-hofmann.dk

3: Crawling af interne søgeresultater

Gør du brug af en intern søgemaskine på din webshop?

For så skal du læse godt med nu.

En indbygget søgefunktion i din webshop er MEGET effektivt. Den hjælper kunderne til hurtigt at finde det de leder efter. En søgefunktion øger konverteringsgraden betydeligt, men… hvis ikke du udelukker crawling af dine interne søgeresultater så er du i knibe.

Ift. Googles retningslinjer skal man blokere Googles webcrawlere for at crawle et uendeligt antal webadresser – Og det kan søgeresultatsider i virkeligheden være. Læs mere her.

Løsningen til dette problem er blot at udelukke crawling via. Robots.txt.

 

SEO webshop Danhost - Søgeresultater på ikke indekseres

dynespecialisten.dk

4: Manglende optimering af billeder

Særligt for webshops kommer en større del af deres trafik fra billedsøgninger i Google.

Måske har du prøvet det selv.

Du søger efter noget lækkert tøj og ser billeder direkte fra Google. Når du finder noget, som du kan lide – klikker du dig ind på hjemmesiden via. billedet.

Hvis du ikke optimerer dine billeder til søgemaskinerne, undgår du desværre denne trafik.

Google bruger alt tags, omkring liggende tekst og filnavnet på billederne til at finde ud af, hvad der fremgår på billedet. Og det er endda noget, som de fleste vil kunne optimere selv, så hvorfor ikke gøre det?

Seo til webshop hos Danhost - SEO produktbilleder

elkawebshop.dk

5: 404-fejl

Lige præcis webshops har det med at slette mange sider – og det er også helt i orden. Produkter bliver forældet, tingene ændre sig – sådan har det altid været.

Men der er en ulempe.

Når man bare sletter en side, f.eks. ved at deaktivere et produkt, kan der opstå en 404 side. Der opstår en 404 side, når brugeren lander på en URL, der ikke eksisterer, og det er en enormt kedelig side at få vist som bruger.

Brugere lander på din tidligere produktside, som nu er slettet via. et link, og derfor ender de dødt.

Det samme gør søgemaskinerne.

I sidste ende fortæller det søgemaskinerne (og brugerne), at du ikke har styr på din hjemmeside, og ikke vedligeholder den, og det er et enormt dårligt signal at sende.

Mine råd til dette vil være forskelligt afhængig af 2 situationer:

Situation nr. 1
Hvis du ikke har nogle eksterne hjemmesider, der linker til din gamle side (der nu er slettet), og det kun er interne links

  • I denne situation vil jeg slette de eksterne links, der linker til den døde side.

 

Situation nr. 2
Hvis du har eksterne hjemmesider, der linker til din gamle side, og ingen interne sider, der linker dertil.

  • Her vil jeg anbefale en 301 redirect til den side, der minder mest om det, du overfører din linkværdi.

 

Har du selv nogle af disse SEO fejl på din webshop, andre erfaringer eller spørgsmål til indlægget?

Giv endelig en kommentar herunder.

 

Med venlig hilsen

Dennis Stammerjohan
SEO konsulent & Teamleder
Waimea Digital ApS

___     ___    ___

 

Dette var de 5 typiske webshop SEO fejl, som Dennis oftest støder på, når han arbejder med SEO på webshops. Kunne du bruge indlægget?

Giv gerne din respons som en kommentar, nederst på siden.

 

Du får lige en sidste ting med …

Hvis du endnu ikke har startet webshop, får du en lille SEO checkliste.

Når du skal vælge webshop udbyder er her 5 punkter du bør kontrollere. Din udbyder skal nemlig sørge for at webhoppens platformen er SEO-venlig.

Ellers spænder du ben for dig selv.

Så hold godt fast!

Det bliver nu lidt nørdet:

 

Webshop SEO chekliste

Webshop SEO – 5 alvorlige fejl hos din udbyder

Webshop SEO – 5 typiske steder din udbyder fejler

  1. Du skal selv kunne udfylde metatags og skrive en unik metatitel på hver URL.
  2. Webshoppen skal selv generere brugervenlige URL’s, med mulighed for at du kan rette dem.
  3. Ingen indeksering af tomme / ligegyldige sider.
  4. Dit udviklingsside (midlertidig URL) må aldrig indekseres.
  5. Duplicate content kan dræbe dine placeringer i søgeresultaterne.

 

1: Metatags

Du skal selv kunne udfylde en unik metatitel og metabeskrivelse på hver eneste side (URL). Du kan risikere at dele af metatitlen autogenereres, eller at du ikke selv kan udfylde metatags på enkelte sider.

 

2: Brugervenlige URL’s

Webshoppen skal generere SEO-optimerede URL’s + Du skal selv kunne ændre hver URL.

  • Webshoppen hos Danhost genererer selv brugervenlige URL’s, som du kan ændre ved behov. Vi sikrer din webshop mod fejl-404 sider, hvis du ændrer en URL på en aktiv side. Her har vi sørget for at der oprettes automatisk en 301-redirect for at hjælpe dig.

 

3: Robot.txt filer og Noindex, follow

Google skal ikke indeksere tomme og ligegyldige sider, f.eks. indkøbskurven. Dette skal din udbyder have 100% styr på. Mange blokerer indeksering af indholdet vha. robots.txt filer.

  • Danhost benytter Robots Meta Tag med “Noindex, follow” fordi robots.txt blokerer crawling og stadig viser sidens URL i søgeresultaterne – Og det er ikke optimalt.

 

4: Indeksering af udviklingssite

Når du starter webshop, vil du ofte få en midlertidig URL til din webshop, inden du får dit eget domæne.

  • Hos Danhost har vi sørget for at din webshop ikke kan indekseres af Google, før du får dit eget domænenavn. Dette sikrer korrekt indeksering af din nye webshop.

 

5: Duplicate content – Vigtig!

Webshopsystemet må ikke generere duplikeret indhold. Oftest sker der 3 fejl:

  • Når der er flere sider i én kategori.
    Kategoribeskrivelsen vil her gå igen på alle siderne og dermed vil din webshop indeholde den samme tekst flere steder.

    • Hos Danhost har vi løst dette vha, “noindex, follow” på alle disse ekstra sider.

 

  • Ved produktvarianter (fx. størrelse og farve).
    Den typiske fejl opstår ved at webshoppen generer en unik URL til hver variant. Dette betyder din webshop genererer en tro kopi af hver eneste produktside = duplikeret indhold.

    • I webshoppen hos Danhost blokeres indekseringen af disse Sessions ID vha. # i selve URL’en.

 

  • Sorteringsfunktionen (fx. sortering efter pris).
    Dette er en dødsfælde for mange webshops. Hver sorteringsmulighed giver ofte en ny URL. Har du 3 sorteringsmuligheder har du dermed 3 duplikeringer af hver eneste kategoriside. Dette skal din udbyder ligeledes forhindre en indeksering af.

    • Danhost har løst dette ved at sorteringsmulighederne ikke bliver afviklet som almindelige links, og derfor kan søgemaskinerne ikke tilgå de forskellige sorteringsmuligheder, hvilket sikrer dig mod duplicate content.

 

Du synes nok at denne checkliste er meget teknisk … Men disse punkter er vigtige.

Har du spørgsmål til checklisten?
Eller har du selv nogle af de omtalte SEO fejl på din webshop, andre erfaringer eller spørgsmål til indlægget?

Skriv gerne en kommentar.

Husk også at læse vores case webshop med fastelavnstønden >>

SEO til webshop – Vil du have hjælp?
Send en mail til Dennis på dennis@waimea.dk med et link til din webshop  eller ring 28 72 00 40 – Du får et uforpligtende tilbud på en SEO-pakke.

Giv gerne din respons, eller stil spørgsmål:

Ingen kommentar

Du kan skrive den første kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook