Danhost blog

Hvordan starter jeg min egen webshop? Læs denne case

… Hvordan starter jeg min egen webshop?

Nogle gange kan det være svært at tage det første skridt. For hvor skal man lige starte? Og hvad skal man sælge? Det kan være svært at gennemskue, hvordan man starter sin egen webshop.

Men lad det ikke være en stopklods.

 

Vi giver dig her lidt inspiration til at komme i gang.

Mark Nissen og Martin Nissen er to brødre, der startede deres egen webshop tilbage i 2015 hos Danhost. På mindre end 2 år er deres webshop fastelavnstønden.dk blevet en kæmpe succes og har nu rundet en omsætning på 1 million.

Ja, det kan faktisk lade sig gøre!

Hos Danhost vil vi gerne hjælpe og inspirere alle, der vil starte egen webshop. Derfor har vi i samarbejde med Mark Nissen skrevet dette indlæg om, hvordan du kan starte webshop og få succes.

Lav dig en kop kaffe og lad dig inspirere ?

 

“Hvordan starter jeg min egen webshop?”

Mark Nissen har sammen med sin bror startet egen webshop hos Danhost, hvor de sælger fastelavnstønder. Her er et indblik i, hvordan Mark tog springet ud i at starte webshop, der endte i en kæmpe succes.

Mark Nissen havde ikke havde gjort sig mange overvejelser under opstarten.

“Det skulle bare prøves af og så måtte det bære eller briste. Jeg havde ingen forventninger om, at det skulle lykkes. De penge jeg havde lagt af til udleve drømmen om at starte min egen webshop, var jeg 100% klar til at tabe,” fortæller Mark.

Han tilføjer, at drømmen altid har været at starte en forretning online.

“Jeg har altid været meget interesseret i udviklingen på internettet, og at kunne tjene penge online var den ultimative drøm. Jeg havde i et stykke tid leget lidt med forskellige måder at starte en webshop, og endte med at vælge Danhost, efter at have prøvet deres 30 dage prøveperiode,” fortæller Mark.

Der er mange webshop udbydere at vælge mellem.

Og endnu værre, så kan det være svært at gennemskue, hvad man egentlig får for pengene. Mange udbydere tager også ekstra for mange af funktionerne.

Men bare rolig…
Du kan ofte få lov at prøve webshoppen gratis.

 

Starte niche webshop – Hvorfor lige sælge fastelavnstønder?

At starte egen webshop kræver idéen og den rette motivation.

At sælge fastelavnstønder lå lige til højrebenet for Mark og hans bror.

Deres far er en Danmarks meget få fastelavnstøndeproducenter. Hans firma Bødkeriet har produceret fastelavnstønder i mere end 20 år og leverer bl.a. tønder til de store supermarkeder som f.eks. COOP koncernen.

fastelavnstønden.dk - Hvordan starter jeg min egen webshop

Martin Nissen og Mark Nissen på lageret fra fastelavnstønden.dk. De hjælper med at besvare spørgsmålet Hvordan starter jeg min egen webshop ud fra de erfaringer de har gjort sig.

“Min bror Martin og jeg har igennem hele vores barndom, altid været med på sidelinjen. Vi har hjulpet med alt lige fra at samle fastelavnstønderne til at slæbe og levere dem. Jeg spurgte så min far, om jeg kunne få lov til at sælge fastelavnstønder på en webshop, som jeg havde i sinde at starte. Jeg fik selvfølgelig lov. Han gav mig en engros-prisliste på lige fod med alle hans andre kunder og så var jeg klar til at gå i gang,” fortæller Mark Nissen.

 

Tag springet og kast dig ud i det.

Nøglen til succes er at starte webshoppen før du er helt klar
– Ellers kommer du måske aldrig i gang.

 

Det er ofte en fordel at starte en niche webshop.

Med en niche webshop fremstår din forretning som værende ekspert på området.

Du slipper derfor for at konkurrere med de store sites, som Bilka.dk og Zalando.dk, der virkelig har et kæmpe vareudvalg.

 

Men en niche webshop har også sine udfordringer!

“Hvis man dog bare kunne sælge fastelavnstønder året rundt!” siger Mark med et smil.

“Det kan man ganske simpelt bare ikke. Vi har forsøgt at annoncere udenfor sæson, f.eks. med Google Adwords og Facebook annoncering. Men det resulterede desværre ikke i flere konverteringer, når produktet ikke er aktuelt. Vi bruger i stedet tiden på andre produkter og projekter.”

 

At starte webshop – Fragt er en stor udfordring

Kunderne vil have billig og hurtig forsendelse. Det er en udfordring for mange webshops …

Specielt for fastelavnstønden.dk

“I starten tog vi meget mere for fragt på webshoppen, end vi gør i dag, hvilket var skyld i rigtige mange efterladte indkøbskurve. Folk er ikke vandt til, at betale det fragt rent faktisk koster,” fortæller Mark.

Mange nystartede webshops kan få billigere forsendelse gennem Pakkelabels.dk, der tilbyder billig forsendelse via PostNord, GLS, eller DAO 365.

Men fastelavnstønder fylder mere end de vejer.

Derfor er forsendelse via PostNord ikke en mulighed for fastelavnstønden.dk, da prisen på store pakker fastsættes efter volumen.

“Hvis bare jeg vidste hvad ‘volumenvægt’ var fra starten. Sidste år svømmede vi i ekstra regninger for at udligne prisforskellen op til den korrekte pris, fordi jeg ikke havde læst op på PostNords måde at regne fragtpriser på,” fortæller Mark.

 

Lad helst kunderne selv vælge forsendelse.

 

Mark fortæller at levering og fragtpriser er noget de kæmper med hver eneste dag.

“Ved hver ordre skal vi vurdere, hvordan vi vælger at sende pakken.”

“Der er en verden til forskel, om vi skal sende to eller tre fastelavnstønder. Vi er nødt til at bruge forskellige kurere, alt efter hvor mange tønder vores kunder bestiller. Men efterhånden som antallet af sendte pakker vokser, bliver fragtpriserne heldigvis bedre.”.

Vil du starte din egen webshop, ligesom Mark og Martin?

Vi anbefaler at du vælger en løsning, hvor du kan oprette flere leveringsmetoder + Der skal være indbygget pakkeshop til PostNord og GLS.

Mange foretrækker selv at vælge hvilken pakkeshop deres vare skal leveres i. Mens andre kunder hellere vil betale ekstra for hurtig levering, .

 

Ordrebehandling direkte i webshoppen

fastelavnstønden.dk behandler hele ordren direkte fra webshoppens administration.

Alt lige fra at hæve betalingen, sende mails til kunden om ordrestatus, samt udskrive pluklister.

Det skal være nemt at behandle nye ordrer.

“Når vi modtager en ordre, printer vi en label, pakker ordren, og sender den afsted. Vores pakker bliver enten afhentet direkte på vores lager af fragtmanden, eller vi kører selv på posthuset. Pakkerne bliver så leveret direkte hos kunden, eller afleveret i et posthus, hvor kunden selv henter pakken,” fortæller Mark Nissen.

Effektiv ordrehåndtering betyder øget fortjeneste.

 

“Hvad koster det at starte min egen webshop?”

Vi har spurgt Mark Nissen, hvad han vil vurdere man kan starte sin egen webshop for.

“Det kommer an på, hvad man vil sælge og hvordan man har tænkt sig at håndtere det. Ser man bort fra varelageret og hvis varen passer ind i en almindelig webshop løsning, så når man altså rigtig langt med et budget på 10.000 kroner.”

Se priseksempel på, hvad det koster at starte webshop >> Klik her.

 

Kunder i en nystartet webshop

Det er svært at få kunderne til at købe.

Specielt nystartede webshops oplever det er svært at skaffe kunder. Og det er en endnu større udfordring at få dem til at købe.

Vi har spurgt Mark om han kan give et par råd til, hvad der egentlig virker.

“Før man bruger for mange penge på Google Adwords, SEO, osv., bør man starte med at gøre sin webshop perfekt. Når webshoppen er troværdig, brugervenlig, flot designet og kan konvertere besøgende til kunder, kan du begynde at bruge penge på annoncering,” siger Mark og tilføjer at annoncering altid er noget der bør testes.

 

Det er vigtigt, at din webshop har indbygget sporing.

Når du driver din egen webshop, skal du vide, hvor salgene egentlig kommer fra.

Brug eksempelvis Google Analytis ehandelssporing, der kan fortælle dig om kunden kom direkte fra din Facebook annonce, dit nyhedsbrev, eller fra Googles organiske søgeresultater. Annoncerer du via Google AdWords, skal du vide hvilke søgeord og hvilke annoncer, der rent faktisk ender i et salg. Her skal webshoppen være sat op til Google AdWords konverteringssporing.

“Man bør teste, hvad der virker bedst for sin webshop,” anbefaler Mark.

“Man skal ikke bare tro at f.eks. Google AdWords fungerer bedst, fordi man har hørt, at det fungerer for andre. Det kan være, at man er på et marked, hvor Pricerunner er det perfekte sted at hente kunder. Det er ikke til at vide, før du har testet det af.”

Pricerunner kan integreres med din webshop.

Integrationen viser automatisk dine varer når man søger efter varer på Pricerunner.dk.

 

Det er vigtigt at yde en god service.

Det er en god ide at fremhæve kontaktoplysningerne tydeligt på webshoppen.

“Hvad der virkelig gjorde en forskel for os, var at gøre brug af Danhost’s chat-funktion på webshoppen. Her kan vi med det samme svare på vores besøgenes spørgsmål, via en app på mobiltelefonen. At vise vi er til stede øger webshoppens troværdighed. Det fornemmer vi hvert fald at der virker,” fortæller Mark Nissen.

 

Råd til dig, der vil starte din egen webshop:

Mark giver her et par gode råd med på vejen.
… Noget han gerne selv ville have kendt til.

“Brug et regnskabsprogram fra start af og undersøg om din webshop kan integreres med dette program. Havde jeg gjort det, havde det været nemmere at holde styr på regnskabet resten af året,” siger Mark.

Mange nystartede foretrækker Dinero som regnskabsprogram, fordi det både er gratis og ekstremt brugervenligt.

 

Det kan betale sig at tænke længere ud i fremtiden.

Vælger du ikke en webshop løsning, der kan bære at din forretning vokser.

At skifte webshop senere kan blive dyr, tidskrævende + Du kan risikere at miste dine placeringer på Google. Få 16 SEO-tips når du skifter webshop fra SEO-eksperterne fra Skjoldby og Co.

Vær derfor omhyggelig.

“Det eneste krav jeg havde til en webshop løsning, var at det skulle være nemt at bruge og til en rimelig pris. Jeg vidste ærligtalt intet om de muligheder der fandtes derude, og valgte Danhost fordi det var nemt og ikke krævede en kæmpe investering,” fortæller Mark.

 

Fastelavnstønden havde ikke skænket fremtiden en tanke.

De vidste ikke om webshoppen kunne håndtere det pres de oplever op til fastelavn.

“Vi turde jo næsten ikke håbe på at forretningen skulle vokse som den har gjort. Men trods mange ordrer, fungerer webshoppen som den skal,” siger Mark.

Den seneste måneds tid har deres succes betydet ekstremt lange aftener med rigtigt mange pakker.

 

Set i bakspejlet..
Der primært to ting Mark Nissen og hans bror gerne ville have kendt til, inden opstart:

 

  • “Jeg ville jeg ønske, at jeg vidste hvor vigtig ens checkout er i forhold til konverteringsoptimering.En super simpel onepage-checkout er et krav jeg vil stille til mine fremtidige projekter – Hvilket er noget Danhost allerede arbejder på at tilføje til webshoppen.”

 

  • “Hvis bare jeg vidste hvad SEO var.Heldigvis fik jeg en webshop, der allerede var ekstremt SEO-venlig. Men havde jeg vidst, hvor altafgørende SEO kan være for omsætningen, ville jeg havde lagt min fokus der fra start af.”

 

Man lærer bedst ved at kaste sig ud i det

Det at starte webshop er noget Mark virkelig er stolt af – Også hvis det var blevet en fiasko!

Hos Danhost siger vi tusind tak til Mark Nissen og Martin Nissen.
Tak for de mange gode input!

 

Besøg deres webshop her:
fastelavnstønden.dk – Fastelavnstønder i alle størrelser

 

Og tillykke med den flotte omsætning på den korte tid!

 

Opstart af webshop – Spørgsmål?

Vi håber du er kommet lidt nærmere et svar på spørgsmålet “Hvordan starter jeg min egen webshop?

 

Smid din kommentar.
… Vi svarer på alt om dét at starte sin egen webshop.

Har du spørgsmål til opstart af webshop, eller nogle af de andre ting, der omtales her i artiklen?

2 Respons kommentarer

  • Hej Danhost,

    Jeg er i den tidlige opstartsfase til at åbne en webshop, men jeg ved faktisk ikke ret meget om det. Jeg har indkøbt til mit varelager og skal nu sætte mig ind i hvordan man laver en webshop og får processen til at køre ift. modtage, behandle og afsende ordrer.

    Håber I kan hjælpe.
    Mvh.,
    Kecia Lind

    • Hej Kecia

      Nu når du har fået dit varelager på plads, vil næste skridt være at oprette din webshop:

      Punkt 1)
      Start med at inddele alle dine varer i kategorier (helst ikke mere end 5 – 6 hovedkategorier). Det skal være overskueligt for dine kunder at finde præcis dét de søger.

      Punkt 2)
      Når du opretter dine varer er gode, lyse billeder i høj kvalitet et must. Det er billederne der sælger varen. Og husk endelig en god og grundig beskrivelse til hver eneste vare. Det er beskrivelsen, der skal overbevise kunderne om at det der dén her vare de skal have.

      Jeg vil anbefale dig, at du bestiller en prøveperiode af den webshop du vil have. Hos Danhost har du en gratis webshop i 30 dage, som du kan opgradere bagefter: https://danhost.dk/webshop

      Alt det med modtage betaling online, ordrebehandling og afsendelse af dine pakker er noget du kan få vejledning i hos os.

      Du er mere end velkommen til at ringe på 87 11 87 87 eller sende os en mail: info@danhost.dk

      Du ønskes al held og lykke med din opstart af din egen webshop 🙂

      De bedste hilsner
      Kathrine K. Svendsen,
      Danhost ApS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook