Danhost blog

Hvad koster det at starte webshop ?

Hvad koster det at starte webshop? – Her har vi samlet alle forventede udgifter.

Overvejer du at starte din egen webshop, har vi her lavet en oversigt over, hvilke udgifter du kan forvente – Både hvilke udgifter du har under opstarten, samt du kan få en fornemmelse af de løbende udgifter til drift og vedligeholdelse.

Hold startudgifterne nede

Når du gerne vil starte en webshop, handler det om at få en billig opstart.

… Men ikke billigere, end at din webshop stadig fremstår professionel. Din webshop skal både være professionel og fremtidssikret, så du ikke bliver tvunget til at skifte løsning efter et halvt år, fordi det viser sig at webshoppen ikke kan leve op til dine behov.

Hos Danhost leverer vi hvert år mange hundrede webshops til både nystartede og veletablede virksomheder, der vil sælge varer på nettet. Det er vores mission at hjælpe alle vores webshop ejere bedst muligt med at få succes. Her på siden gennemgår vi derfor, hvad du kan forvente af udgifter, når du skal starte webshop. Dog har vi ikke medregnet udgifter til vareindkøb og lager, da dette varierer meget, alt efter hvad du sælger i din webshop.

Hvad koster opsætning og design?

Prisen på opsætning og design afhænger primært af, hvordan du vælger at få lavet din webshop.
Du har 3 muligheder:

Nr. 1 – Opsæt selv hele webshoppen.

  • Prisniveau:
    • Opstart: Under 500 kr.
      Indkøb af domæner, oprettelse af webhotel og betalingsgateway.
    • Løbende udgifter: 200 – 500 kr./md
      En betalingsgateway kan fås til en pris på ca 150 kr. Dertil skal du have hosted din webshop, hvor prisen afhænger af, om din webshop kan ligge på et almindeligt webhotel, eller om webshoppen skal hostes på sin egen server. Derfor kan prisen ligge mellem alt lige fra 20 kr. til 350 kr. pr. måned.
  • Fordele og ulemper:
    • Fordele:
      Ingen udgifter til opsætning og design, hvis du selv har al den nødvendige kendskab.
    • Ulemper:
      Ekstremt tidskrævende og du står alene med ansvaret for løbende opdateringer, vedligeholdelse og sikkerhed – Læs mere om, hvorfor du løbende bør opdatere webshoppens CMS. Denne løsning kan risikere at give problemer, hvis du ikke har det nødvendige tekniske kendskab.

Nr. 2 – Få en bureau til at opbygge din webshop

  • Prisniveau:
    • Opstart: Mellem 5.000 – 100.000 kr.
      Foruden de almindelige udgifter til domæne, hosting og betalingsgateway, skal du betale for den tid bureauet bruger på at programmere og opsætte alle de funktionaliteter du har brug for. Derfor varierer prisen alt efter, hvor meget din webshop skal tilpasses, hvor avanceret den skal være, samt om den skal designes helt fra bunden.
    • Løbende udgifter: 200 – 500 kr./md
      Når først webshoppen er opsat har du kun udgifter til hosting og din betalingsgateway.
  • Fordele og ulemper:
    • Fordele:
      Webshoppen er specifikt tilpasset dine behov ned til mindste detalje. De løbende udgifter er meget begrænsede, da du kun skal betale for hosting og domæne.
    • Ulemper:
      Ofte betales et stort engangsbeløbfor programmering og design af webshoppen, da alt skal opsættes unikt til dig. Hvis der senere skulle være problemer på webshoppen, skal du igen betale timepris for at dit bureau kan fejlfinde og problemløse.

Nr. 3 – Køb en hosted webshop løsning.

  • Prisniveau:
    • Opstart: Under 1.500 kr.
      De første 3 måneders abonnement, samt 500 kr. for oprettelse af webshop, inkl. designskabelon og betalingsgateway (Danhost Webshop). En færdig webshop løsning er inkl. hosting, så alt du selv skal sørge for er domænenavnet og evt. email.
    • Løbende udgifter: 300 kr.
      Webshoppen koster en fast månedlig pris inkl. alle de moduler du skal bruge, hvortil du både får supporthjælp, løbende vedligeholdelse og videreudvikling, sikkerhedsopdateringer, hosting, samt en betalingsgateway med i prisen (Danhost Webshop).
  • Fordele og ulemper:
    • Fordele:
      Webshoppen er klar med det samme, hvor din udbyder sørger alle de funktionaliteter du har brug for (bemærk: Hos nogle udbydere kan enkelte funktioner være tilkøb). Det er din udbyders ansvar, at alle funktioner og moduler virker problemfrit. Det er ligeledes deres ansvar at opdatere og vedligeholde systemet. Du har altid nogle at ringe til, hvis du får brug for hjælp. Dermed er det eneste du skal koncentrere dig om, og bruge tid på, din forretning – Hvilket er grunden til, at mange foretrækker en færdig webshop løsning.
    • Ulemper:
      Du har ikke ftp- og databaseadgang, hvilket betyder du ikke selv kan ændre i webshoppens struktur og funktionalitet.

Hvad koster det at starte webshop med dankort?

Når du driver en webshop, anbefaler vi, at du tilbyder dine kunder flere forskellige betalingsmuligheder. Det øger både din chance for, at kunden gennemfører købet, samtidig med, at kunden oplever det som god og fleksibel kundeservice.

Populære betalingsmetoder

Her har vi listet priserne på de mest populære betalingsmetoder i Danmark ved online handel:

  • Visa/Dankort – Vi anbefaler Clearhaus:
    0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion – Læs mere om Clearhaus
  • Visa Electron og Visa Debit – Vi anbefaler Clearhaus:
    0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion
  • MasterCard og MasterCard Debit – Vi anbefaler Clearhaus:
    0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion
  • Maestro – Vi anbefaler Clearhaus:
    0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 1,45 % pr. transaktion
  • MobilePay – Kræver at du har indløsningsaftale hos enten Teller, eller Clearhaus:
    588 kr. årlig + 0 kr. i oprettelse + 1 kr. pr. transaktion – Læs mere om MobilePay Online
  • ViaBill (afbetaling) – Prisen forudsætter du har Danhost Webshop:
    0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + 0 kr. pr. transaktion – Læs mere om ViaBill hos Danhost
  • PayPal – Kræver blot en PayPal erhvervskonto
    0 kr. årligt + 0 kr. i oprettelse + transaktioinsudgift på 3,4 % + 2,60 kr. – Læs mere om PayPal
  • Bankoverførsel
    Ganske enkelt, bruges ofte blandt erhvervskunder.

Forventede udgifter til online betaling

Hos Danhost ser vi, at mange nyoprettede webshops foretrækker at starte ud med en indløsningsaftale hos Clearhaus. En aftale hos Clearhaus giver nemlig dine kunder mulighed for at betale med alt lige fra Visa/Dankort, Visa Electron, Visa Debit, MasterCard og MasterCard Debit, samt Maestro + Du kan få MobilePay på din webshop. Fordelen ved Clearhaus er, at du kun har udgifter, når du har et salg!

Budget: 600 kr. årligt.

Når du skal lægge budget, kan du forvente et minimumsbeløb på 600 kr. årligt, hvis du vælger Clearhaus + Tilkøb af MobilePay. Beløbet forudsætter dog, at du vælger, at kunden skal betale kortgebyret på 1,45% ved kreditkort og 1 kr. ved MobilePay. Budgettet tager ligeledes ikke højde for eventuelle transaktionsudgifter til din betalingsgateway.

Udgifter til regnskab og revisor?

Vælg et gratis regnskabsprogram

Er der tale om et helt nystartet firma, anbefaler vi, at du vælger et gratis regnskabsprogram såsom Dinero eller Billy. Disse er meget brugervenlige og populære regnskabsprogrammer. Når du begynder at få mange ordrer i din webshop, kan du opgradere din gratis konto til en pro-version, hvor du får mulighed for at integrere regnskabsprogrammet direkte til webshoppen. Fordelen ved dette er, at alle ordrer og nye kunder fra webshoppen automatisk registreres i dit regnskabsprogram og dermed gøres bogføringen væsentlig lettere.

Start med et regnskabsprogram til 0 kr. og spar den automatiske integration væk i begyndelsen.

Revisor og årsregnskab

Et årsregnskab skal udarbejdes én gang årligt, med det formål at redegøre for virksomhedens økonomi: Hvad der er blevet brugt penge på i løbet af året, samt en status på den økonomiske situation. Da der er en række lovkrav, der skal overholdes, foretrækker langt de fleste at bruge en revisor til udarbejselsen af årsregnskabet. Revisoren sørger for at årsregnskabet overholder alle lovgivningens krav, samt du kan få hjælp til indberetning af skat og moms.

Ofte kan du få et godt tilbud som nystartet virksomhed på mellem 5.000 – 8.000 kr.

Men mange, der starter en webshop, opretter deres virksomhed som en enkeltmandsvirksomhed. Da der ikke er krav til, at du skal udarbejde et årsregnskab til enkeltmandsvirksomheder, kan du dermed spare revisoren væk. Personligt ejede virksomheder har kun pligt til at aflægge et skattemæssigt regnskab, mens selskaber skal aflægge en årsrapport – Læs mere på ivækst.dk

Start webshop >> Læs mere om opstart af webshop

 

Andre udgifter til drift af webshop

Labelprinter

Vi anbefaler, at du investerer i en labelprinter, da dette gør det væsentlig lettere at pakke dine varer. Du kan få en labeprinter til labels, som er særligt velegnet til GLS og Post Danmarks fragtlabels.

En labelprinter til det mindre behov på omkring 1.000 – 1.500 labels om dagen, kan du få i et prisleje på mellem 2.300 og 2.800 kr.

 

Opsummering – Hvad koster det at starte webshop?

For lige at opsummere …
Tager vi udgangspunkt i, at du vælger en hosted webshop løsning*, med indløsningsaftale hos Clearhaus, kan du forvente følgende udgifter.

Oversigt over udgifter

.dk-domænenavn
129 kr. for 1. års registrering
Webshop pr. måned
299 kr. + 500 kr. i oprettelse.
Betalingsgateway
0 kr. med mængderabat på transaktionsudgiften
ViaBill
0 kr. + 0 kr i oprettelse
Kreditkort
0 kr.
MobilePay pr. måned
49 kr.
Regnskabsprogram
0 kr.
Revisor

fra 5.000 kr.*Priserne er baseret på Danhost Webshop

Alle priserne her på siden er oplyst ekskl. moms.
Læs mere om, hvordan moms fungerer og hvornår du kan få din købsmoms tilbage – Klik her.

Foruden ovenstående udgifter, anbefaler vi, at du også lægger et budget til markedsføring af din nye webshop. I en nystartet webshop kommer kunderne ikke af sig selv, hvorfor markedsføring er en nødvendighed. Vil du have gode råd til, hvordan andre webshopejere har fået kunder i deres webshop? Læs deres gode råd om markedsføring til andre, der også vil starte webshop.

Prøv en webshop gratis

Er du klar til at prøve en webshop, får du 30 dages gratis prøveperiode: Bestil din demo.

Skriv gerne en kommentar til vores indlæg Hvad koster det at starte webshop.
Eller skriv gerne hvis du har spørgsmål til opstart af webshop.

4 Respons kommentarer

  • Super fed oversigt! Jeg har søgt og søgt for gode informationer på hvad det egentlig koster at starte en webshop, og jeg har ikke kunne finde noget før nu. Jeg kunne godt tænke mig at lægge et budget for hvordan jeg kan starte en webshop med tøj fra Vietnam og skal derfor liste ned, hvilke udgifter der kommer til at være, osv. Jeg har aldrig lagt et budget før, men fandt den her overskuelige guide: http://www.samlino.dk/blog/saadan-laegger-du-et-budget/
    Jeg kunne godt tænke mig et lidt bedre indblik i en mere kompliceret form for budgetlægning, kender i til en template eksempelvis, som er nem og overskuelig for sådan en som mig?

    Igen, tusinde tak for denne guide 🙂

    Med venlig hilsen,
    Julie

    • Hej Julie

      Tusind tak for din respons.
      Der findes en række gode råd til budgetlægning på https://taenk.dk. Siden du selv linker til kunne i evt. optimere ved at komme med et par eksempler på, hvad en erhvervsdrivende kan forvente af udgifter.

      De bedste hilsner
      Kathrine Svendsen,
      Danhost ApS

  • Hej. Vi overvejer en hostede web løsning. Man kan vel godt selv lægge produktbilleder og tekst ind eller? Og vælger man selv design udfra flere valgmuligheder?

    • Hej Carsten

      Ja, med en hosted webshop løsning kan i både tilpasse designet til jeres forretning og i kan selv oprette jeres produkter, både med tekster og billeder. I Danhost Webshop får i også stor fleksibilitet i jeres produktvarianter, hvor i kan tilbyde forskellige variantioner af jeres varer, f.eks. forskellige størrelser, farver, materialer, mål m.m. Du kan endda tilføje differentieret pris, vægt og lagerantal på hver variant.

      Hvilken type varer har i planer om at sælge?

      De bedste hilsner
      Kathrine Svendsen
      Danhost ApS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook