Danhost blog

Handelsbetingelser webshop

Webshop og handelsbetingelser 2016

Handelsbetingelser – Det er yderst vigtigt at dine handelsebetingelser er udfyldt korrekt, da det ellers kan koste dig dyrt, da du har oplysningspligt overfor kunden, og kundens accept af disse betragtes som indgåelse af aftale. I følge forbrugeraftaleloven er der et minimum for hvad dine handelsebetingelser skal indeholde:

  • Virksomhedens kontaktoplysninger
  • Leveringsoplysninger
  • Betalingsmetoder
  • Fortrydelse og returret
  • Reklamationsret
  • Persondatapolitik
  • Cookies og privatlivspolitik

 

handelsbetingelser-webshop-2016-danhost-3

 

Virksomhedens kontaktoplysninger

Først og fremmest skal du udfylde din virksomheds kontaktoplysninger, for at oplyse den handlende om din identitet. Derfor er det nødvendigt at du udfylder nedenstående, og at det er synligt på din webshop, ikke mindst fordi det øger troværdigheden.

  • Virksomheds navn
  • Webshoppens fysiske adresse
  • CVR-nr:
  • Telefonnummer
  • E-mail adresse.

 

kontaktinformationer-webshop-danhost-3

 

Leveringsoplysninger

Oplys under dine handelsebetingelser, hvilket forsendelsesfirma / firmaer du benytter.
Gør det endvidere klart, om du tilbyder flere forsendelsesmetoder, det kan f.eks. være postomdeling, pakkeshop, og afhentning i butik.

Informer om den forventet leveringstid, f.eks. 1 – 3 hverdage.
Gør opmærksom på, hvis der kan forventes længere leveringstid, f.eks. op til højtider.

Du skal informere dine kunder om dine forsendelsespriser, og hvorvidt du tilbyder gratis fragt ved køb for over X antal kr.

leveringsoplysnigner-webshop-danhost

Betalingsmetoder

For god ordens skyld bør du i dine handelsbetingelser oplyse, hvilke betalingsmetoder dine kunder kan benytte, når de handler i din webshop.

Kreditkort

Betaling med kreditkort i din webshop (afhænger af din indløsningaftale)

  • Dankort / eDankort
  • VISA
  • MasterCard
  • Maestro
  • JCB


Mobilepay

Tilbyder du betaling med Mobilepay, bør du kort beskrive betalingsforløbet til kunden, det kan f.eks. være som følgende:

  1. I betalingsvinduet indtaster du dit mobiltelefonnr.
  2. Du godkender betalingsanmodningen, der nu vises i din Mobilepay App
  3. Beløbet trækkes efterfølgende på det kreditkort, du har tilknyttet til din Mobilepay konto.
  4. Vi har modtaget din bestilling, og den vil straks være undervejs.

 

ViaBill

Under dine handelsbetingelser skal du henvise direkte til ViaBills egne handelsbetingelser, det skyldtes at ViaBill juridisk overtager kunden, efter køb er gennemført. Det er derfor vigtigt at kunden kan læse ViaBills handelsbetingelser, samtidig med at de godkender dine egne handelsbetingelser.

Del betaling via ViaBill er rente og gebyrfri op til 2.000 kr.
Læs alle detaljerne vedr. del betaling med Viabill her: http://www.viabill.com/terms

 

Bankoverførsel

Hvis du tilbyder dine kunder at betale via bankoverførsel, bør du i dine handelsbetingelser oplyse webshoppens bankoplysninger herunder:

  • Bankens navn
  • Registreringsnummer
  • Kontonummer

 

betalingsmetoder-webshop-danhost

 

Fortrydelse og returret

Fortrydelse og returret

Hvis køber ønsker at gøre brug af fortrydelse og returret skal, køber senest 14 dage efter varen er modtaget henvende sig vedr. dette. Det er efterfølgende købers ansvar at sende varen retur indenfor de næste 14 dage. Dvs. køber samlet set har i alt 28 dage, til at returnere varen.

Udeover nedenstående oplysninger, skal køber have adgang til en standardfortrydelsesformularen jf. forbrugerlovet §20, bilag 3.

 

Sådan returnerer du

Informer køber om proceduren ved returnering af en vare.

Eksempel:
“Du skal senest 14 dage fra modtagelsen af varen meddele, at du ønsker at fortryde dit køb. 
Det er dig som køber, som skal dokumentere rettidig brug af fortrydelse og returret. 
Vi opfordrer dig derfor til, at sende dokumentation til os via e-mail, eller benytte vores fortrydelsesformular som du finder her>>”

Beskriv, proceduren for hvordan køber skal sende ordren retur, f.eks. med vedlagte returlabel hvis nogen. Bemærk! – Du kan vælge at køber selv skal betale returneringsudgifter (se længere nede ”returneringsudgifter”), og du er derfor ikke forpligtet til at udlevere en returlabel.

Eksempel:
“Returvarerne returneres forsvarligt i original emballage. 
Vedlæg returformular i udfyldt stand, og returnere den til følgende adresse xxxxx.”

 

Krav ved returnering – Værdiforringelse

I følge Forbrugeraftaleloven har køber ret til at returnere en vare, som har været taget i brug. Køber hæfter dog for en eventuel værdiforringelse af varen. Dvs. Køber mister købs beløbet, hvis varens værdi er forringet. Vi refunderer derfor ikke købs beløbet, hvis køber reelt har taget varen i brug, eller hvis varen er blevet beskadiget, under købers varetægt. F.eks. hvis køber har håndteret varen på anden måde, end det anses nødvendigt, for at kunne prøve varen (f.eks. fjernet prismærke).

 

Tilbagebetaling

Ifølge forbrugeraftalens § 22, er du som udgangspunkt forpligtiget til, at tilbagebetale alle forbrugerens udgifter ved returnering, herunder også forsendelsesudgifter. Tilbagebetalingen skal ske senest 14 dage efter, at sælger har modtaget købers henvendelse vedr. fortrydelsesretten. Du kan dog undtages fra at afholde returneringsudgifter, se næste afsnit herom.

Tilbagebetalingen skal ske via samme betalingsmetode, som køber benyttede ved køb.
Hvis dette ikke er muligt at returnere købsbeløbet via samme kanal, skal det beskrives i dine handelsbetingelserne.

 

Returneringsudgifter

Hvis du ikke afholder udgifter til returnering, skal der informeres om, at udgifter til returnering betales af køber. Noter forventede returneringsudgifter omhyggeligt i handelsbetingelserne – Informer desuden om følgende – Ifølge Forbrugeraftalens § 9, stk. 3, er køber ikke forpligtiget til selv at betale for returneringen, dette kan dog undtages hvis du har informeret tydeligt, om yderligere omkostninger ved returnering i handelsbetingelserne.

 

frotrydelse--retur-webshop-danhost

 

Reklamationsret

Ifølge købeloven har køber ret til 2 års reklamation, og du skal derfor informerer om reklamation i dine handelsbetingelser.
Vælger køber at benytte sig af sin reklamationsret, har køber som udgangspunkt 4 valgmuligheder:

  1. At få fejlen rettet, f.eks. ved at varen repareres
  2. At få varen ombyttet til en ny vare
  3. Afslag i prisen
  4. Hæve købet og få refunderet pengene.

 

Du kan afvise købers krav om at hæve købet, hvis du i stedet tilbyder køber at rette fejlen, f.eks. ved reparation eller ombytning af varen.
Læs mere på forbrug.dk >>

 

Reklamation

I afsnittet om reklamation, skal du nævne retten til 2 års reklamation, samt udførligt beskrive at køber ikke kan benytte sin reklamationsret, hvis fejlen skyldes slitage, skader, direkte eller indirekte opstået som følge af forkert brug, og / eller manglende vedligeholdelse. Ligeledes er køber forpligtiget til at henvende sig indenfor 2 måneder, fra fejlen konstateres.

Dertil skal du beskrive, hvorledes proceduren foregår ved brug af reklamationsretten, herunder tilbagebetaling. Du har ret til at tilbageholde betalingen, indtil du har modtaget den returneret vare, med mindre køber har fremlagt gyldig dokumentation for, at varen er returneret.

 

Klageadgang

Det er et krav, at køber oplyses om klageadgang, dvs. hvor og hvordan, hvis køber ønsker at klage. Det anbefales at du inkluderer dette afsnit  under emnet ”reklamation”.

  • EU´s Online klagesystem (ODR Online Dispute Resolution)
    Fra 15. februar 2016 skal handelsbetingelser være opdateret på din webshop, og du skal informerer om følgende:

    • Du skal informere køber, om processen for en evt. klage.
    • Du skal oplyse en kontakt e-mail, som køber kan henvende sig på vedr. klager.
    • Dertil skal du endvidere informere om, at det er muligt at benytte ODR-platformen, hvis køber ønsker at klagesagen behandles gennem EU’s online klagesystem.
    • Du skal henvise til EU’s Online klagesystem. Her er linket sælger skal indsætte: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

 

Returnering

Ifølge loven skal du dække de ekstra omkostninger, der må opstå hvis køber returnerer en defekt vare.

 

Købelovens mangelbestemmelser

I sælgers handelsbetingelser bør du nævne bevisbyrden for, hvornår en vare er mangelfuld. Dette kan du læse mere om her: forbrug.dk – Klik her.

 

reklamationsret-webshop-danhost

 

Persondatapolitik

Som indehaver af en webshop, er du forpligtet til at overholde persondataloven mht. til opbevaring og behandling af personfølsomme oplysninger. Forbrugeren har man ret til at vide, hvad du har indsigt i, når de vælger at handle hos dig, altså, hvilke oplysninger, registreres og gemmes.

Hos Danhost anbefaler vi, at du har et selvstændig afsnit i handelsbetingelserne om din virksomheds persondatapolitik. Her skal du informerer om, hvilke personfølsomme oplysninger der indsamles om kunden.

 

Eksempel på persondatapolitik, med en Danhost Webshop:

Sikker og krypteret online betaling.

Alle betalinger med kreditkort, sker via en sikker SSL forbindelse, som sikrer at dine betalingsoplysninger ikke er tilgængelige for 3. parter. Betalingen foretages gennem en sikker krypteret metode i webshopsystemet, samt en sikker betalingsgateway.  En betalingsgateway fungerer ligesom fysisk dankortterminalen, denne administreres af f.eks. Quickpay, som overholder PCI DSS certificering – En certificering, som definerer krav til opbevaring, overførsel og håndtering af kreditkortdata.

 

Hvorfor indsamler vi data?

Dine kontaktoplysninger gemmes udelukkende med det formål, at kunne behandle og afsende din ordre. Når der indsamles personoplysninger via webshoppen, sker med din fulde accept, da det ikke er muligt at gennemføre et køb, medmindre disse handelsbetingelserne er godkendt. Det er din sikkerhed for at vi har informeret om præcist, hvilke oplysninger der indsamles og hvorfor. Når du foretager et køb registreres din IP-adresse af sikkerhedsmæssige årsager.

IP-adressen og evt. personlige oplysninger kan oplyses til politiet, hvis der er tale om svindel og bedrageri med kreditkort.

 

Sikkerhed

Oplysninger afgivet på webshoppen videregives eller sælges på ingen måde til 3. part. Dertil opbevares alle personfølsomme oplysninger på højsikrede servere.

 

 

persondatapolitik-webshop-danhost

 

Cookies

I en webshop og enhver anden online side, er kan der være funktionaliteter, som ikke virker optimalt uden brug af cookies. Du skal informere dine kunder om at webshoppen benytter cookies.

Danhost Webshop har en standard cookie besked: “Denne hjemmeside benytter cookies. Ved brug af hjemmesiden accepteres dette”. I dine handelsbetingelser, skal du desuden informere om, hvilke cookies din webshop benytter.

Dette bør du skrive, hvis du opsamler data via Google Analytics:
https://support.google.com/analytics/answer/2700409

 

cookies-webshop-danhost

Ingen kommentar

Du kan skrive den første kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook