Danhost blog

Facebook markedsføring hvordan

Facebook markedsføring hvordan?

Det er efterhånden ingen hemmelighed at det er strengt nødvendigt, at være synlig på Facebook. Derfor kommer vi her med vores bud på: Facebook markedsføring hvordan? Du har med Facebook markedsføring, mulighed for at skabe et netværk, med dine potentielle kunder, som netop befinder sig på Facebook. Du har stor mulighed for at brande dig gennem Facebook, samt vise dine seneste nyheder og produkter. Der er ca. 3 millioner danske aktive profiler, og heriblandt findes dine fremtidige kunder!

Hvad skal du bruge Facebook til?

Facebook markedsføring hvordan? Facebook er en mere uformel måde, hvorpå du kan henvende dig til dine kunder, og skabe loyalitet omkring din nye, og med stor sandsynlighed ukendte webshop. Du kan vises et langt mere personligt billede af din virksomhed, end på f.eks. din webshop / hjemmeside, og du kan involvere dine følgere. Netop dette kan være med til at give dig vigtigt information, i forhold til de produkter / ydelser du udbyder, og ikke mindst brugernes behov.

Hvad vil du opnå?

Du bør på forhånd gøre dig overvejelser med hensyn til, hvad du vil opnå med din Facebook side, og hvilket struktur du ønsker. Det tager tid, at få succes med en Facebook side, og har du ikke tiden, er det faktisk bedre at du lader være. Hvis du opretter en side, og ikke passer og plejer den, så vil loyaliteten og troværdigheden omkring dit brand falme ret hurtigt. Derfor anbefaler vi at du går all in, og laver den nødvendige research inden du opretter en Facebook side.

Vi anbefaler at du bruger Facebook til at netværke, og skabe opmærksomhed, samt loyalitet omkring din nye webshop / hjemmeside. ✔

Facebook markedsføring hvordan

Hvad kan du bruge Facebook til?

Det er meget vigtigt at du, som forretnings side involverer dig med dine følgere / potentielle kunder. Jo mere du involvere dine følgere, jo større er chancen for succes. Du kan nærmest betragte dine følgere, som ambassadører for din virksomhed. Netop fordi du kan ”vælge” dine ambassadører gennem dine opslag, bør du lægge en velovervejet strategi, for din side og dennes indhold. Facebook bør først og fremmest, betragtes som en informationskanal, fremfor en salgs kanal. Du bør derfor have stor fokus på dybden af dit indhold, og opbygge relationer derudfra.

Du kan få brugerne til at deltage aktivt, ved at gøre følgende:

  • Stille spørgsmål i dine opslag, f.eks. deres mening om dit design, nye produkt m.v.
  • Opfordre brugerne til at tagge og dele, f.eks. ved konkurrencer.
  • Brug brugerne til at like og dele dine relevante og interessante opslag.

Fordele ved at være aktiv på Facebook

  • Dine potentielle kunder er online!
  • Branding af din virksomhed og dine produkter, på en måde din webshop / hjemmeside ikke tilbyder.
  • Nem og hurtig dialog med dine kunder, og gerne på et uformelt plan.
  • Opnå loyalitet gennem kommunikation – Ved at personliggøre opslag kan, kunden kan komme ”bagom” virksomheden.
  • Forstå dine kunder og deres behov, igennem Facebook’s egne fremragende værktøjer.
  • Få vigtig information vedr. brugerens reaktion på dit brand / dine opslag.
  • Brug følgere som ambassadører for din virksomhed.

Undgå for alt i verden at……

  • Spamme dine følgere med information, som ikke er relevant!
  • Værre utålmodig mht. at konvertere kommentarer, likes og følgere til salg!
    • Alting tager tid, og det gør det også på Facebook, sørg derfor for at tænke branding fremfor salg.
  • Like-jagte, da dine følgere som sagt er ambassadører, og du derved mister meningen med dine relationer.
  • Slette opslag fra brugere! Så du skal gøre op med dig selv, om du er villig til at håndtere kritik, husk derfor at vælge hvorvidt brugerne, kan slå indhold op på din side

Sådan kommer du i gang

Vi anbefaler at du opretter en Facebook Business side, som du nemt kan oprette gennem din private Facebook profil. Med en Facebook Business side, er du sikret værktøjer, som er uundværlige for dig som virksomhed. Det er ikke din private bruger, som udgiver indhold på siden, eller kommenterer og liker. Det vil være sidens navn, så du kan roligt gå i gang. Her svarer vi på Facebook markedsføring hvordan:

  • Opret din business side, og vælg din branche. Se evt. vores side Danhost ApS.
  • Tilføj så meget relevant information om din virksomhed, som overhovedet muligt under ”om”.
  • Husk endelig at linke til shoppen, via en ”læs mere” eller ”køb nu” knap.
  • Tilføj dit logo / profilbillede, og helst i en god kvalitet.
  • Tilføj et sigende, og flot coverbillede.
  • Tilføj lækre relevante billeder til din side, og gerne flotte miljøbilleder af dine produkter. (husk ophavsretsloven).
    • Det er desuden en god idé, at der er genkendelighed fra dit webshop / hjemmeside design.
  • Husk at invitere alle dine private venner, til din nye side.
  • Opret produkter under ”forretning”, hvis muligt da det stadig er ret nyt på Facebook.
  • Lav dit første Facebook opslag, som f.eks. en annoncering af din nye side.
  • Boost dine opslag, eller lav en annonce. Det er nødvendigt, da den organiske rækkevidde for virksomheder er nede på 6,5%, og uden eller med få følgere, vil dit Facebook opslag ikke nå særlig langt.

Kommentere, del og like med din private profil

Du kan sagtens kommentere som privatperson, på sidens opslag m.m. Du skal blot vælge om det er dig selv eller siden, som interagerer med opslaget. Brugeren vælger du i bunden af opslaget. Du kan også vælge at kommentere, like osv. som din virksomhed, når du falder over relevante opslag.

facebook markedsføring hvordan

Gode råd til administration af din side

Når det kommer til Facebook markedsføring hvordan? Så er det er absolut ikke ligegyldigt, hvad du slår op på Facebook, eller hvor ofte. Der er stor kamp om pladserne På Facebook’s nyhedsfeed, hvorfor det er vigtigt, at du konsekvent er aktiv på Facebook. Du skal dog altid huske at dele relevant indhold, da det ellers kan koste dig følgere på sigt.

Generelt vedr. “Facebook markedsføring hvordan”

  • Sørg for at poste relevant indhold, og fat dig i korthed. Med relevant menes der, en kombination af dit budskab, og hvad brugerne gerne vil høre.
  • Det er en rigtig god idé at poste f.eks. gode råd, som kan være nyttig for følgerne.
  • Generelt bør siden også benyttes som en informationskilde indenfor din branche.
  • Lav en plan for hvor ofte du minimum skal poste på din side, da det ellers kan gå i glemmebogen.
  • Tjek din side hver dag! Da du ellers kan misse kommentarer, henvendelser m.m.
  • Læs videre og få gode råd til, Facebook markedsføring hvordan?

Opslag – Hvad skal du tage højde for

  • Sørg for at lave fængende overskrifter, da det er din eneste mulighed for at fange brugerne.
  • Husk at opslaget skal være mobilvenlig, da 80% bruger Facebook via en Mobil App.
  • Del dine opslag når dine følgere er online. Se data under indblik -> Opslag
  • Når brugere liker / kommentere dit opslag, så husk at invitere de, som ikke allerede syntes godt om din side. Det gør du ved at trykke på alle likes, og derigennem invitere til siden.
  • Video er et meget kraftfuldt værktøj, til at formidle budskaber, og gerne følelsesmæssige indslag hvis muligt, da disse har stor effekt. Husk dog, at følelsesmæssige opslag, kan være genstand for kritik. Du kan desuden bruge video, som en informationskilde, hvor du giver dine følgere gode råd.
  • Konkurrencer – Sørg for at følgere skal interagere med konkurrencen, for at opslaget når længere ud. (Deres venner kan se, når de interagere med dit opslag).
    • Du kan trække en vinder via dette værktøj
    • Opfodre vinderen til at sende et billede til dig, som du kan slå op på din side.
  • Involver dine følgere, Opfordre evt. din følgere til, at tagge venner, eller kommentere dine opslag.
  • Det er vigtigt at følge effekten af dine posts under ”indblik”.
    • Tryk også på ” nåede personer”, og se hvordan følgere reagerer på dit opslag.

Facebook markedsføring hvordan?

Her er forslag til emner, du kan slå op din Facebook side.

Læs evt. hvad de store spiller på Facebook gør, for at brande sig, og skabe opmærksomhed. Eller bliv inspireret til hvordan opslag kan sammensættes.  Igen opfordrer vi dig til, at gøre dig overvejelser omkring indholdet af din side. Det er en god ide, at der er en rød tråd i din kommunikation, samt genkendelighed fra din webshop / hjemmeside. 

  • Nye varer – Post evt. billeder af leverancen inden den er pakket ud, det giver troværdighed til din nye webshop. Følgerne kommer på den måde ”bagom” webshoppen. Det kan også være et billede af personalet bag webshoppen / hjemmeside.
  • Lækre billede af dine nye varerVælg at tilføje et produkt, til opslaget.
  • Begivenheder, såsom Åbning salg, lagersalg, fødselsdag osv.
  • Del rabatkuponer med dine følgere, og opfodr dem selvfølgelig til at dele opslaget med deres venner.
  • Dine egne / eller andre YouTube videoer, som er relevant for dine produkter.
    • Eller upload din egen video direkte på Facebook.
  • Konkurrencer, hvor du udlover en præmie. Husk at følge Facebooks retningslinjer for konkurrencer.
  • Spørg dine følger hvad de syntes, om dit nye produkt, webshop design osv. Husk at tilføje produkt / webshoppen til opslaget.
  • Opret diasshow med produkter eller lignende. Husk at bruge flotte miljøbilleder.
  • Opret kanvas, en spændende oplevelse for mobilbrugeren.
  • Annonce med op til 10 billeder, roterende format.
  • Krav på tilbud – Opret tidsbegrænsede rabatter, som brugere kan gøre krav på i din forretning.
  • Skaf syntes godt om for din side, husk dog at du som sagt ikke bør like-jagte.

Deling af link på din side

Når du deler et link på din side, vil Facebook selv vælge vilkårlige billeder fra webshoppen / hjemmesiden. Det kan du komme udover, ved at indsætte dine egne lækre billeder. Bemærk dog, når du sætter link ind i kommentarer, så kan billedet desværre ikke ændres.

Husk endelig at fjerne link fra selve teksten, da det kan få opslaget til ligne spam.

Facebook markedsføring hvordan

Tak til Dynespecialisten.dk for lån af deres Facebook side.

Ingen kommentar

Du kan skrive den første kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook