Danhost blog

Efterladte indkøbskurve – Hvad gør jeg?

Får du også sved på panden af at se alle de efterladte indkøbskurve på din webshop?

 

For det første … Hvorfor efterladte indkøbskurve?

Har du mange efterladte indkøbskurve på din webshop?

Bare rolig …  Det er faktisk helt normalt, når man driver webshop.

I indlægget her kommer vi omkring, HVORFOR så mange efterlader varer i kurven + vi giver dig et par råd til HVORDAN du kan udnytte de mange efterladte indkøbskure og konvertere dem til et reelt salg.

Har du feedback, spørgsmål, eller brug for vejledning?
– Smid gerne en kommentar nederst på siden.

 

Dine kunder laver research

Du behøver ikke få sved på panden af de mange efterladte indkøbskurve, for det betyder ikke nødvendigvis, at du har mistet kunden.

Mange danskere laver meget research før de er klar til at gennemføre købet.

Dette resulterer ofte i, at de bare “vindueskigger”. Kunden kigger dit varesortiment igennem, udvælger de bedste varer og derefter smutter de igen, fordi de lige skal tænke over det, inden de køber.

 

Sammenligningsværktøj og vindueskiggeri

Indkøbskurven bruges også ofte som et sammenligningsværktøj.

Eksempel fra en webshop, der sælger løbesko:

  • Kunden kigger udvalget igennem.
    Da udvalget er stort, lægger kunden de bedste løbesko i kurven.
  • Til sidst går kunden til indkøbskurven, hvor der nu ligger 5 forskellige løbesko.
    Her sammenlignes design, pris og kvalitet blandt de forskellige løbesko. Til sidst ligger der nu kun 2 par løbesko i kurven, da kunden synes begge par virker lige gode.
  • Løbesko skal være et velovervejet køb.
    Derfor vil kunden nu bruge nogle dage på at tænke over valget af de 2 par løbesko og måske sammenligne med dine konkurrenters udvalg af løbesko.

Efterladte indkøbskurve på webshop

Efterladte indkøbskurve betyder derfor ikke, at der er noget galt på din webshop – Men derimod kan det betyde, at du snart får nye kunder i butikken.

 

For det andet … Påmind kunden om den efterladte kurv

Du kan faktisk udnytte de efterladte indkøbskurve og påvirke kundens endelige købsbeslutning.

Benytter du Danhost Webshop løsning indsamles der automatisk statistikker over kundernes efterladte indkøbskurve på webshoppen. Og du kan tilmed få vist en oversigt over, hvor mange af dine potentielle kunder, der har påbegyndt købet på din webshop:

  • Under checkout indtastes kundens kontakt- og leveringsoplysninger i step 2 og i step nr. 3 vælges den ønskede leveringsmetode.
  • Jo flere data, der er knyttet til den efterladte indkøbskurv, des tættere har kunden været på et gennemført køb.

Oversigt efterladte indkøbskurve i webshoppen

 

Der er mange grunde til efterladte indkøbskurve

Det kan være telefonen, der ringer… Måske forstyrrer børnene… Der skal måske laves noget research først… Eller måske er pengene små denne måned og kunden vil derfor vente til lønningsdag før købet gennemføres.

Uanset hvad, så har kunden vist interesse i dit vareudvalg på webshoppen. Det handler nu om at give kunden det sidste skub i den rigtige retning, så de gennemfører købet i netop din webshop, frem for hos din konkurrent.

 

★  Sådan påvirker du kundens købsbeslutning

Når en kunde har efterladt varer i indkøbskurven, er det afgørende, at kunden ikke glemmer din webshop.

Hvis kunden eksempelvis gerne vil vente med at gennemføre købet til de får løn, kan der sagtens gå flere uger fra de besøgte din webshop. Derfor er det vigtigt, at du minder kunden om de varer de havde kigget på i din webshop.

 

VIGTIG INFO !

Du skal overholde markedsføringslovens § 6, der handler om uanmodede henvendelser til potentielle kunder. Du må aldrig kontakte kunden direkte, medmindre kunden har sagt ja til at blive kontaktet.

Det betyder at du ikke må sende en mail til de kunder, der har efterladt varer i kurven. Dette kræver nemlig at kunden har sagt ”Ja, i må gerne påminde mig om efterladte varer i kurven”. Overholder du ikke loven, risikerer du store bøder af forbrugerombudsmanden.

 

… Men, hvordan må man så påminde kunderne om den efterladte indkøbskurv, hvis ikke man må kontakte kunden uopfordret?

 

Svaret er enkelt:  

Du skal i gang med remarketing.

Remarketing betyder kort fortalt, at du viser den samme annonce/det samme budskab flere gange til den samme kunde, for at påvirke deres købsbeslutning. Både Facebooks annonceringsværktøj, samt Google AdWords annonceringer kan benyttes til remarketing.

Forløb ved efterladte indkøbskurve på webshop

Remarketing er en yderst effektiv målretning af annoncer.

Det er en effektiv annonceringsmetode, så du kan få mest muligt ud af dine markedsføringskroner.

Brug derfor remarketing til at konvertere de efterladte indkøbskurve til direkte salg. Vil du have konkrete råd til, hvordan du kan bruge remarketing annoncering til din webshop? – Klik her

 

Og for det tredje … Husk at gemme kundens indkøbskurv

Gemte indkøbskurve er en vigtig funktion, som kan hjælpe dig til at øge salget på din webshop.

Konerteringsoptimering af webshop husk indkøbskurv

Sådan bliver indkøbskurven gemt automatisk

I Danhost Webshop gemmes kundens indkøbskurv til næste besøg.

Der er indbygget en funktion, som binder de efterladte varer op på en cookiesession i kundens browser. Denne cookie husker både at kunden har besøgt din webshop, samt hvilke varer kunden har lagt i kurven – Alt sammen sker automatisk, uden kunden behøver foretage en aktiv handling.

Så uanset om der går et par dage, eller 1 – 2 måneder før kunden er klar til at købe, så ligger de valgte varer fortsat i kurven.

I vores webshop løsning har vi sørget for det hele. Du får meget mere end bare en webshop. Vil du vide mere?  … læs mere om vores webshop løsning.

 

Kunne du bruge indlægget?

Så smid gerne din kommentar nedenunder.
Vi håber i hvert fald at du er blevet klogere på dine efterladte indkøbskurve

– Og har du spørgsmål er du selvfølgelig også velkommen til at skrive på info@danhost.dk

 

➜ Hvis succes var nemt, ville alle gøre det

Det handler om at se mulighederne i enhver lille detalje

… Også i de efterladte indkøbskurve ?

10 Respons kommentarer

    • Tusind tak Malthe – Dejligt at høre 🙂

  • Super læsning. Nu mangler jeg bare en indkøbskurv. 😉 Men det giver stof til eftertank på min egen hjemmeside.

  • Superrelevant indlæg. Tak!

    • Tusind tak for din respons – Det er rart at høre det kan bruges. Har du spørgsmål til noget i indlægget, så sig endelig til 🙂 Og du er velkommen til at dele et link til din webshop

  • Super indlæg 🙂 det har givet blod på tanden ift vores hjemmeside

  • Godt indlæg. Jeg driver selv en webshop hvor vi heldigvis ikke har så mange efterladte indkøbskurve.

    • Hej Pashmina
      Tusind tak for din respons. Det er dejligt at høre at du synes indlægget var brugbart – Og skøn webshop du har dig 🙂

      De bedste hilsner
      Kathrine K. Svendsen, Danhost ApS

  • Super læsning, sidder i disse timer og arbejder med afslutning af indkøbskurven, hvor man har købt et maleri for derefter prøvet at lave mersalg med en ramme eller ophængningssystem. og det skal gøres så man ikke føler sig overfuset med muligheder. for derefter at forlade. god læsning 🙂

    • Hej Kenny
      Skønt at høre du kunne bruge indlægget.

      Ja det er en kunst. Det handler om at få hele flowet til at fungere så flydende at en mersalgsfunktion faktisk bliver opfattet som en service og ikke bliver et irritationsmoment.

      Tager vi VistaPrint som eksempel er de enormt gode til at tilbyde kunden lidt ekstra – Og det er uden tvivl dér de tjener deres penge. Men de er også meget aggressive med deres ekstra tilbud, hvilket selvfølgelig giver en øget indtjening pr kunde … Men du har ret i at det også kan skræmme nye kunder væk.

      Og derfor er det vigtigt med A/B splittests:
      Hvilken version tjener man mest på?

      Du ønskes i hvert fald god arbejdslyst med afslutningen af din indkøbskurv på din nye webshop 🙂

      De bedste hilnser
      Kathrine K. Svendsen
      Danhost ApS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook