Danhost blog

Checkliste webshop ← Tjekliste til opstart

Hvad skal man have styr på?

Checkliste – Ved opstart af webshop, er der mange ting du skal have på plads, inden du er klar til at modtage dine første kunder. Er du i tvivl om, hvad du skal have styr på når du starter webshop?

Hos Danhost har vi lavet en checkliste du kan bruge når du vil starte webshop.

 

Checkliste – 6 punkter om alt det andet end webshoppen

Tjekliste til webshop:
Inden du påbegynder det egentlige arbejde på opbygningen af din webshop, får du her en liste over alt du bør have klar inden.

 

1) Dine produkter

Du skal have dit varelager på plads i de forskellige størrelser og farver du nu tilbyder. Undersøgelser viser, at vi danskere værdsætter et stort vareudvalg, når vi handler online. Det anbefales derfor at du prioriterer et bredt udvalg, for til gengæld at have lidt færre varer på lager af hver type. Læs indlægget: Webshop  hvad skal jeg sælge – Klik her.

webshop-hvilke-produkter-skal-jeg-saelge-danhost-2

 

2) Leverandøraftaler

En god leverandøraftale hjælper dig på rette vej til succes. En god aftale kan være at du får et kendt brand med i dit produktsortiment. Men en god aftale kan også være lave indkøbspriser. Læs mere om, hvordan du får gode leverandøraftaler til din webshop.

 

webshop-leverandoer-danhost-1

 

3) Domænenavn og mailadresse

Allerede nu kan du købe dit domænenavn og oprette en professionel mailadresse. Så er du sikret at ingen andre snupper domænet for næsen af dig (det er først-til-mølle princippet). Samtidig fremstår du professionel, når du skal kontakte leverandører og oprette andre aftaler, når du har en ordentlig emailadresse (ikke en gmail eller hotmail). Du kan bruge Danhost domænesøger for at undersøge om dit ønskede domænenavn er ledigt – klik her.

webshop-domain-danhost

4) Betalingsgateway

For at modtage betaling online skal du bruge en betalingsgateway, som er dét betalingsvindue dine kunder indtaster deres kreditkort oplysninger på. Denne koster normalt mellem 99 – 300 kr. pr. måned. Hvis du har webshop hos Danhost, skal du ikke selv bestille en betalingsgateway. Med i din webshop hos Danhost får du betalingsgateway til 0. kr.

 

webshop-online-betaling-danhost-1

 

5) Indløsningsaftale / Kreditkort betaling

Foruden en betalingsgateway skal du bruge en indløsningsaftale, inden du kan modtage betaling online.

  • Her anbefaler vi gerne Clearhaus, da de har en perfekt løsning til iværksættere: Der er ingen oprettelsesgebyr og du betaler kun 1,45 % af salget = Du har kun udgifter når du har et salg. Med Clearhaus kan du modtage Visa/Dankort, Visa Electron, Mastercard og Maestro.
  • Vil du gerne modtage alm. Dankort og eDanhost på din webshop, kræver det en indløsningsaftale hos Nets. Det koster 250 kr. i oprettelse og 1.000 kr. årligt + et fast gebyr pr. salg.
  • ViaBill er blevet en populær betalingsmulighed, da det kan øge salget på din webshop: På køb op til 2.000 kr. kan dine kunder betale når de vil indenfor 24 måneder, uden renter og gebyrer. ViaBill koster fra 4.995 kr i oprettelse + et halvårligt gebyr. Har du webshop hos Danhost får du ViaBill med i webshoppen – Det koster dig intet! Læs ViaBill anmeldelse her.

 

webshop-clearhaus-betaling-danhost

 

6) CVR-nr.

Hvis du skal starte webshop, er der flere forskellige virksomhedsformer du kan vælge mellem. Mange starter webshop i deres fritid ved siden af deres fuldtidsjob. Er dette tilfældet kan du med fordel starte en hobbyvirksomhed, såfremt du forventer en årlig omsætning under 50.000 kr. Du kan læse mere om de forskellige virksomhedsformer hos virk.dk.

 

Checkliste – 8 punkter til selve webshoppen

Hvis du allerede er ved at være på plads med dine produkter og leverandøraftaler, kan du sagtens gå i gang med at oprette din webshop. Vi anbefaler at du starter en gratis demo, da du så får 30 dages gratis webshop – Klik her for at bestille demo af Danhost Webshop.

Denne checkliste bør du gennemgå nøje punkt for punkt, da den indeholder flere vigtige punkter i forhold til lovgivning, men også i forhold til brugeroplevelse og fif til forbedring af Google placeringer.

webshop-virksomhedsformer-danhost

1) Kontaktinformation

Det er vigtigt at der fremgår både firmanavn, adresse, CVR-nr., telefonnummer og en emailadresse i bunden af webshoppen. Vi er blevet vandt til at kontaktinformationen altid står i bunden af alle hjemmeside. Jo flere kontaktinformationer der fremgår, des mere troværdig virker din webshop – Hvilket betyder at kunderne vil føle sig mere tryg ved at handle hos dig.

kontakinformationer-webbshop-danhost

 

2) Overskuelige kategorier

Du bør inddele alle dine produkter i kategorier, hvor vi anbefaler, at du ikke opretter mere end max 6 – 7 hovedkategorier/emner. Det er vigtigt, at du er god til at lave en hård opdeling, da det gør det lettere for dine kunder at finde præcis dét de leder efter.

Google’s bedømmelse af din webshop

Det er yderst vigtigt at have en brugervenlig webshop, ikke mindst for dine kunders skyld, men også mht. dine placeringer på Google, det skyldtes at Google har stor fokus på brugervenligheden, når de “bedømmer” din webshop. Google arbejder konstant på at give deres bruger den bedst mulige oplevelse, når de bruger som Google, som søgemaskine, og har du det i mente undervejs, så er du allerede langt. Brugervenligheden på din webshop, bedømmes også ud fra om du benytter et responsivt design, læs mere om mobiloptimering her>>

Eksempel kategori opdeling:
Sælger du fx. hundefodder, kattefodder, kattelegetøj, hundelegetøj, samt hundekurve og kradsetræer, kan du eksempelvis opdele din webshop med 2 kategorier:”Alt til din kat” “Alt til din hund”, hvortil du opretter underkategorierne “Fodder”, “Legetøj” og “Hundekurve” under kategorien hund.

 

google-placering-webshop-danhost

 

Vigtigt vedr. Kategorisider

  • Google placeringer – Tekst og overskrifter er meget vigtige, og overskrifterne skal være i rækkefølgen H1, H2, H3 osv. Du bør tilføje så meget tekst så muligt, da det er netop din tekst som Google vurderer din webshop ud fra, Google kan nemlig ikke læse billeder. Det er også vigtigt at det er produktrelevant tekst, og produktet skal afspejles i overskriften H1, for at gøre det så nemt så muligt, for Google at crawle din webshop,  Se guides.
  • Metatitel og beskrivelse – Det er vigtigt at udfylde metatitel, og metabeskrivelse på alle kategorisider, da Google ellers vil tage et tilfældigt udsnit af din tekst og vise i søgeresultaterne, og det er ikke en fordel. Du kan desuden forbedre dine placeringer, ved at udfylde disse ud fra de søgeord netop dine kunder søger på.
  • Produkttilknytning – Husk at tilføje dine produkter til hovedkategorierne, for at undgå at dine kunder møder tomme sider, da det vil give en forringet brugeroplevelse.

Eksempel på overskuelige kategorier

hovedkategorier-webshop

 

Eksempel fra en Danhost webshop

 

3) Produktbilleder

Det er vigtigt med store og flotte produktbilleder i god kvalitet, uanset om du sælger tøj, sko, ure, garnnøgler, e-cigaretter osv. osv. Produktbillederne skal give kunden en klar fornemmelse af produktets kvalitet og materiale. Derfor anbefaler vi at du har flere billeder pr. produkt, så kunden kan se produktet fra flere vinkler, på tæt hold /zoom (se guide), samt med og uden modeller, f.eks. ved salg af tøj, eller miljøbilleder, f.eks. ved salg af brugskunst. Det kan være svært at vække kundernes interesse, hvis billederne er for små, hvorfor du skal sørge for at have den højest muligt opløsning på dine produktbilleder.
Webshop mobiloptimering produktbilleder - Tjekliste til webshop

4) Produktinformation

Den største udfordring ved at sælge på nettet, frem for i en fysisk butik, er at kunden ikke kan se, føle og afprøve produktet. Derfor vil vi anbefale dig at du gør dig meget umage med dine produktsider.

  • Beskriv materialet – Materialet afspejler ofte kvaliteten, og er der tale om stof kan nogle være allergiske overfor f.eks. uld.
  • Størrelse og mål – Sælger du tøj, så er det rart for kunden at vide, om varen er stor, eller lille i størrelsen.
  • Vedligeholdelse – Angiv eksempelvis en vaskeanvisning. Er det en kontorstol, kan du råde kunden til at beskytte trægulvet med et stoleunderlag og hvis der er tale om et guldtæppe kan et stoleunderlag hjælpe til at stolen kører bedre.
  • Funktionalitet – Selvom det måske giver sig selv, at et hæve/sænke skrivebord skal køres op og ned, giver det kunden en bedre fornemmelse af produktet, hvis du oplyser at knappen sidder i højre og at det er meget støjsvag.
  • Ting, der ofte mangler på produktsiderne – Du bør absolut udfylde metatitel og metabeskrivelse for at forbedre dine placeringer på Google, da Google som sagt ellers vil vise et tilfældigt udsnit af produktteksten i SERP (search engine results page). Se Danhost guides.

produktbeskrivelse-webshop-danhost

5) Vis fragtprisen og leveringstid

Uanset om du tilbyder gratis fragt, eller ej, bør du sørge for at dine kunder kender prisen allerede INDEN de klikker ind i indkøbskurven. Det er vigtigt, at dine kunder ikke får sig en overraskelse, når de handler i din webshop.

Leveringstiden er vigtig at oplyse, enten i toppen af webshoppen, eller på den enkelte vare. At kunden både kan se at varen er på lager (evt. antal på lager), samt hvor lang leveringstiden er, det skaber tryghed og sikkerhed over for kunden, hvilket med garanti vil påvirke dit salg.

Hvis du har webshop hos Danhost kan du indsætte fragt og leveringstid under kategoribjælken, således at det fremgår på ALLE sider på din webshop, også på mobiltelefonen (klik her for eksempel) – Dette gør du under Webdesign > Ekstra indholdsområde nr. 2.

 

fragt-levering-webshop-danhost

 

6) Tilbyd flere leveringsmetoder

Fleksible leveringsmuligheder forbindes med god kundeservice, da kundens frit kan vælge mellem:

  • Den billigste forsendelse.
  • Den pakkeshop, der ligger tættest på hjemmet, eller arbejdspladsen.
  • Forsendelse med omdeling, direkte levering til døren.
  • Afhentning i butik

Et tip: Opret en konto hos Pakkelabels.dk og få lavere forsendelsespriser. Du kan få både GLS Pakkeshop og Post Danmark Pakkeboks integreret i din webshop hos Danhost, hvor de nærmeste pakkeshops automatisk præsenteres for kunden.
GLS pakkeshop til webshop - Checkliste

7) Handelsbetingelser

Der betingelser der skal være opfyldt i forhold til dine handelsbetingelser, i forhold til forbrugeraftaleloven, da det ellers kan koste dig dyrt. Det er også meget vigtigt at din webshop forhindrer at en kunde kan gennemføre et køb, hvis de ikke godkender dine handelsbetingelser, grundet din oplysningspligt som online forhandler. Med en Danhost webshop, vil kunden bliver præsenteret for handelsebetingelserne i sidste trin inden gennemførelse af købet.

  • Fortrydelsesformular – Der skal være et .pdf-link til din standard fortrydelsesformular.
  • Fortrydelsesret – Der skal være en fyldestgørende beskrivelse af dine kunders fortrydelsesret.
  • Leveringstider og priser – Leveringsoplysninger skal være udfyldt, da det er en del af
  • Reklamationsret – Forbrugeren har ifølge købeloven, ret til 2 års reklamation, hvorfor du skal beskrive reklamationsretten i dine handelsbetingelser.
    • Jænvfr. reklamationsret, så har kunden som udgangspunkt 4 valgmuligheder:
      • At få fejlen rettet, fx. få varen repareret
      • Få ombyttet varen til en ny
      • Få afslag i prisen
      • Ophæve købet og få refunderet varens pris
      • Læs evt. mere hos forbrug.dk >>
  • Persondatapolitik –  Du er som online forhandler forpligtet til at overholde persondataloven, og dine kunder har ret til at få indblik i hvilke personfølsomme oplysninger du opbevarer, og hvordan.
  • Cookies – en webshops funktionalitet vil oftest ikke virke uden brug af cookies, du er forpligtet til at oplyse dine kunder om at din webshop bruger Cookies og hvilken slags, den første gang de besøger din webshop.

Se vores indlæg om handelsbetingelser her>>

handelsbetingelser-webshop-2016-danhost-dk

 

8) “Om virksomheden / Om os”

Dette skal være udfyldt før du kan ansøge om en indløsningsaftale (betalingskort), og desuden udviser det også større troværdighed overfor kunderne. Du bør beskrive hvem som står bag webshoppen, nærmere betegnet hvad er står du for, hvad er din grundlæggende etik, og hvad kan kunden forvente hvis de handler hos netop dig. Der ses flere og flere svindel sider online, hvilket også ligger til grund for at det er vigtigt at udfylde netop dette punkt, og desuden handelsbetingelserne, da det er kundens eneste måde at identificerer dig som forhandler, altså få et billede af dine intentioner.

 

Ingen kommentar

Du kan skrive den første kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook