Danhost blog

Black Friday salg – 7 tips til din webshop

Black Friday salg på din webshop - Black Friday hvordan

Black Friday er blevet årets største handelsdag og falder altid den sidste fredag i november måned. Både store og små webshops kan deltage i Black Friday. I Danmark blev der handlet for i alt 1.983.000.000 DKK på Black Friday i 2015 (dette er kun på dankort).

Kilde: Dansk Erhverv

Black Friday salg i din webshop – Hvordan?

Du tjener ganske rigtig ikke meget pr. kunde på Black Friday.

Derimod handler det om, at give kunderne en god købsoplevelse, at få kunderne til at købe mere end de havde planlagt og at få kunderne til at vende tilbage en anden dag.

Alt det kan du læse mere om i disse 7 Black Friday tips til øget salg din webshop:

 

#1 – Den gode købsoplevelse

Det hele handler om købsoplevelsen.

Det er helhedsoplevelsen, der afgør om du får mange Black Friday salg. Online shopping er en self-service, hvor den gode købsoplevelse både består af præsentationen af produktet, om webshoppens design er professionelt og overskueligt, brugervenligheden, samt den rette information om fragt og leveringstider.

Produktinformationen er ét af de punkter, som desværre ofte bliver overset.

 

Webshoppen skal sælge varen for dig.

Derfor er det din opgave at give kunderne al den information de har brug for. Hvis en kunde sidder tilbage med for mange ubesvarede spørgsmål om varen, kan du være sikker på at købet ikke gennemføres.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 1 – Informer dine kunder korrekt

Gode produktbeskrivelser sælger.
I dine produktbeskrivelser bør du gøre dig overvejelser om, hvem du henvender dig til.

 

Eksempelvis er mænd og kvinder er vidt forskellige i deres adfærd på nettet.

Kvinder er impulsive og påvirkes lettere, når der appelleres til følelserne. Derfor kan du med fordel overtale din kvindelige målgruppe med visuelle billeder og brug af mange tillægsord i produktbeskrivelsen. Mænd er derimod meget mere målrettede, hvor de præcis ved hvad de leder efter. Mænd søger mere faktuelle oplysninger for at sammenligne produkterne.

Øg dit Black Friday salg blot ved at få alle produktdetaljerne på plads – Og husk nu de gode produktbilleder (billeder erstatter, at kunden fysisk kan vende og dreje varen).

 

En webshop skal være hurtig, nem og sikker, men det er op til dig at få de rette informationer frem, samt sørge for at førstehåndsindtrykket er i top. Alt sammen spiller ind, når man snakker købsoplevelse.

Den gode købsoplevelse sælger … Specielt på Black Friday.

 

 

#2 – Relaterede varer kan øge din omsætning

Relaterede varer præsenterer kunden for andre varer.
Du kan bruge relaterede varer på 2 måneder:

 

Hjælpe kunden, hvis varen alligevel ikke var noget.

Du kan forhindre at kunden forlade din webshop.

Hvis varen ikke lever op til kundens krav og forventninger, så kan du præsentere kunden for andre varer, som kunne være interessante. Du kan med fordel præsentere 2 varer, der er lidt billigere, samt 2 der er af højere kvalitet og dermed lidt dyrere.

 

Sælg mere til den samme kunde.

Relaterede varer kan bruges som en anbefalingsmetode, der effektivt kan øge gennemsnitsværdien af indkøbskurven.

Dette er en særligt effektivt metode, da du let kan lokke et par strømper, eller en flot skjorte med i købet, når kunden køber et par bukser. Eller du kan præsentere kunden for en musemåtte, som han kan få med til sin nye mus.

Benytter du Danhost Webshop, kan du selv vælge, hvor mange relaterede varer, der skal vises pr. produktside. Vi anbefaler, at du udvælger ca. 4 – 5 relaterede varer, så du kan vise lidt til enhver smag, uden det bliver uoverskueligt.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 2 – Strategisk udvælgelse af relaterede varer

Black Friday er som sagt årets største handelsdag, hvor kunderne virkelig er klar med kreditkortet. De forventer selvfølgelig at gøre en god handel og spare en masse penge … Men du bør alligevel ikke forære alt væk.

Vælg et af dine mest populære varer og giv en ordentlig omgang rabat, så kunderne virkelig føler de får noget for pengene.

Derefter udvælger du 4 – 5 af dine andre populære varer, som du har god fortjeneste på. Disse varer tilknytter du som relaterede varer, dog uden at give rabat. Selvom det er Black Friday er du nemlig ikke tvunget til at give rabat på alle dine varer.

Black Friday webshop relaterede varer

Eksemplet er fra Danhost Webshop løsning

Relaterede varer kan virkelig øge dit Black Friday salg, for når kunden f.eks. sparer 50 % på et par bukser, er der tendens til at de er mere villige til at købe mere.

 

 

#3 – Informer om Black Friday før tid

Øg dit Black Friday salg: Informer alle besøgende på din webshop, om at i holder Black Friday.
Det kan du roligt gøre allerede 14 dage inden.

 

Du kan risikere, at nogle kunder venter med købet, i håb om at spare penge – Men til gengæld får du informeret alle “vindueskiggerne”, dvs. alle de besøgende, der klikker rundt, uden at købe noget.

Kan du få vindueskiggerne til at tilmelde sig nyhedsbrevet og få dem tilbage på webshoppen på Black Friday, så er du allerede en ny kunde (og et ekstra salg) rigere.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 3 – Tyvstart på Facebook

Opret en begivenhed på Facebook og inviter alle dine følgere.

Det skaber god opmærksomhed blandt dine følgere og du kan nå ud til mange nye potentielle kunder.

Det smarte ved at oprette Black Friday som en begivenhed er, at deltagerne får en notifikation hver gang du slår noget nyt op. Du kan derfor løbende holde dine kunder opdateret om kommende tilbud, dit vareudvalg og dermed konstant minde kunderne om din webshop.

 

Black Friday begivenhed på Facebook

Danhost har oprettet en Black Friday begivenhed på Facebook.
Her giver vi løbende gode råd om, hvordan man som webshopejer kan udnytte Black FridayKlik her for selv at deltage

 

Inspiration – Informere kunderne om Black Friday:
Her får du 3 effektive måder at informere kunderne om at jeres webshop afholder Black Friday:

  • Et banner:
    Lav et sort banner med hvid skrift, der går på tværs af hele din webshop. I Danhosts webshop løsning kan du indsætte banneret i et af de ekstra indholdsområder (under webdesign), som viser banneret på alle sider i hele webshoppen.

 

  • Indgående links:
    Lav debatindlæg / kommenter på relevante tråde og indsæt et link til din webshop. Husk blot, at du ikke skal lave irriterende reklameindlæg, men formuler det som brugbare råd, f.eks. ”Et godt råd til alle forældre, hvor pengene er små”. At skaffe nye indgående links, er altid en god ting, når du driver en webshop.

 

  • En landingsside:
    I kategoribeskrivelsen fortæller du relevant info om, hvornår Black Friday starter hos jer, hvilke rabatter man kan glæde sig til og link til jeres Facebook side, hvor i løbende opdaterer med nye tilbud på dagen. Når Black Friday starter, kan du tilknytte alle jeres Black Friday tilbud til denne kategori. Det gør det nemt og overskueligt for jeres kunder, hvis i ikke kører tilbud på alle varerne i hele webshoppen.

 

 

#4 – Black Friday kampagne på Google AdWords

Et par dage inden Black Friday kan du begynde at annoncere på Google AdWords.

 

Din AdWords annonce kan du målrette mod Black Friday søgninger.

Når dine kunder søger efter Black Friday tilbud på Google er det stort set umuligt at dukke op på side 1 i de organiske søgeresultater på Google – Men du kan heldigvis betale dig fra det og dermed få din webshop vist i toppen.

Selvom du skriver på din webshop, at i kører Black Friday tilbud, så er det næsten altid de helt store webshops, der vises på side 1 på Google.  Dette skyldes at de store webshops ofte er meget bedre rustet indenfor SEO og linkbuilding, hvorfor de får bedre placeringer end dig.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 4 – Undgå at spilde dine penge

Begræns din annonce til kun at blive vist på relevante søgeord.

Når du opretter din Black Friday kampagne på Google AdWords, kan du målrette den til kun at blive vist på søgninger, der indeholder Black Friday.

 

Men du kan faktisk begrænse visningen endnu mere …

Du kan begrænse dine annoncer vha. Googles søgeordsværktøj + søgeordstyper.

Sælger du eksempelvis tøj i din webshop, vil det være spild af penge at din annonce vises på en søgning som denne: ”TV Black Friday”. Derimod vil du gerne have din annonce vist på:
Black Friday tilbud kjoler“:

Black Friday AdWords marketing

Et par gode værktøjer:
Googles Søgeordsværktøj kan du bruge til at finde de søgeord kunderne skriver på Google (der findes også et værktøj, der hedder Ubersuggest, som viser kundernes nøjagtige formuleringer).

Når du har fundet de relevante søgeord, kan benytte Google AdWords søgeordstyper  til at begrænse din annoncevisning.

  • Symbol:
    ”søgeord”
  • Tilføj søgeord til annoncen:
    ”tøj black Friday”
  • Annoncen vises bl.a. ved denne på Google:
    ”tøj til kvinder Black Friday tilbud”

 

AdWords er et meget effektivt annonceringsværktøj.
Du betaler kun, når nogen klikker på din annonce.

Få hjælp til opsætning af din AdWords annonce, kan du bruge Googles vejledninger – Klik her.

 

 

#5 – Flere nyhedsbrevstilmeldinger

Med nyhedsbreve kan du sælge mere, på et meget lille budget – Og Black Friday er en oplagt mulighed til at skaffe flere tilmeldinger og dermed flere salg i fremtiden.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 5 – Autoresponders er guld værd

Autoresponders er automatiske emails.
– Et genialt værktøj, så du kan sælge mere, helt automatisk.

 

Med til din webshop hos Danhost får du et gratis og effektivt nyhedsbrev system hos Bullsender med adgang til autoresponders.

Vi anbefaler, at du opsætter 1 autoresponder i Bullsender til automatisk at sende en mail til kunden f.eks. straks efter tilmeldingen. Mailen skal bruges til at brande din webshop og øge troværdigheden, samt give kunden det sidste skub til at gennemføre det køb de er i gang med.

 

Husk dine nyhedsbreve helst ikke kun skal indeholde gode tilbud.

Du kan f.eks. informere om nye produkter, give gode råd, informere om kommende begivenheder, eller komme med et sjovt indslag.

Du må helst ikke vænne dine kunder til at de altid kan få rabat hos dig. Og du kan sagtens fremhæve et af webshoppens populære/nye produkter, uden du nødvendigvis behøver at give rabat.

… Kunsten er blot at gøre produktet interessant.

 

Kan du se forskellen på:

  • “Vinterjakke til kvinder – Kun 799 kr. Bestil i dag.”
  • “For kun 799 kr. kan du både se lækker ud og holde varmen hele vinteren! Bestil i dag.”

 

Den sidste formulering taler direkte til kundens følelser og giver en god fornemmelse af, hvad man egentlig får for pengene.

Vil du læse mere om, hvordan du skriver effektive nyhedsbreve, vil vi gerne henvise dig til den danske nyhedsbrevs-ekspert Christina Klitsgaard, der giver en masse gode (og gratis) råd om nyhedsbreve på weloveemails.dk/free-stuff

 

#6 – Få kunderne til at huske dig

Black Friday handler om at skabe synlighed omkring din webshop og skaffe nye kunder.

Fortjenesten pr. kunde er minimal på Black Friday. Derfor er det vigtigt, at kunderne husker din webshop og får en god købsoplevelse, så de vender tilbage og gennemfører et nyt køb en anden dag, hvor varerne sælges til fuld pris.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 6 – DIN WEBSHOP SKAL SKILLE SIG UD

Selv den mindste gestus kan have en stor betydning for kundeoplevelsen.

 

3 billige idéer til, hvad der kan vække glæde hos kunderne:

 

En hilsen udenpå pakken:

Black Friday salg - Skriv en hilsen på pakken

 

En farvestrålende lille slikkepind:

Om det er en slikkepind, en lille pose vingummi, eller chokolade, så bliver man altid glad for den lille overraskelse.

Black Friday - Den gode købsoplevelse

 

En humoristisk brugsvejledning:

Sådan passer du bedst på dine nye varer.
Vi ved hvor meget du har glædet dig til at modtage din pakke med posten …

Råd nr. 1:
“Det er altid en dum idé at efterlade telefonen på bilens tag. Afhængig af din kørsel, kan dette skade dit nye mobil-cover.” osv. osv.

Sjov brudsvejledning til Black Friday

 

Det er småting, der vækker glæde hos kunderne.

Du skal blot gøre noget, som de ikke forventer. En idé kan også være en gratis vare, f.eks. en vareprøve, et gavekort med rabatkode til næste køb, eller et varekatalog med en håndskreven post-it på.

Det er kun kreativiteten, der sætter grænser.

 

 

#7 – Opfølgning efter købet

Lad ikke dine Black Friday kunder slippe for nemt.

 

Det er vigtigt, at du får fuldt op på dine køb i din webshop, specielt efter Black Friday.

Og her er e-mails er et af de stærkeste værktøjer du kan benytte. Opfølgning via e-mail kan øge dit salg og forbedre dine relationer til kunderne. Du kan samtidig få dine nye Black Friday kunder til at vende tilbage og købe hos dig igen og igen – Og det er her, du virkelig kan lave penge.

 

BLACK FRIDAY TIP NR. 7 – Sælg mere med e-mail markedsføring

I din opfølgningsmail takker du for at de har handlet hos dig, samt lægger op til at kunden skal foretage endnu et køb i din webshop.

 

Sådan motiverer du kunden til endnu et køb:

  • Tidsbegrænsning
    Giv kunden følelsen af, at de går glip af noget, hvis de ikke handler med det samme.
  • Et godt tilbud eller gratis forsendelse
    Gratis fragt med en rabatkode kan være med til at give kunden det sidste skub til at foretage et ekstra køb.
  • Kort og præcist
    Dit budskab skal frem med det samme. Dine kunder gider ikke lange mails og derfor skal din mail være enkel og overskuelig.

 

Sådan får du kunden til at åbne mailen:

Det er vigtigt med en god emnelinje på din mail.
Emnelinjen skal vække kundens opmærksomhed og give lyst til at åbne mailen.

  • Uinteressant og kedelig emnelinje:
    ”Opfølgning på køb – Din mening er vigtig for os”
  • En iøjnefaldende emnelinje, der gør kunden nysgerrig:
    ”Tak for dit køb. Vi har fundet en ekstra gave til dig …”

 

Opfølgning på køb er nem og effektiv kundepleje, der hurtigt kan føre til et ekstra salg.

Har du webshop hos Danhost kan du få statistikker over dine rabatkoder.
Det er et enormt værdifuldt værktøj, så du kan måle effektiviteten på dine opfølgningsmails + Se hviken rabatkode der giver flest nye køb, samt til hvilken omsætning:

Statistikker op rabatkoder i din webshop - Black Friday

 

 

… Det var de 7 råd til dit Black Friday salg

Hvor lidt og hvor meget du kan få ud af Black Friday afhænger selvfølgelig af, hvilken type webshop du har.

Overordnet set er Black Friday en fantastisk mulighed til at skaffe nye kunder. Og gør du det rigtigt, ved både at kombinere vanvittige tilbud sammen med almindelige produkter til fuld pris, så bør du kunne opnå en rigtig flot fortjeneste denne dag + Mange nye kunder, som forhåbentlig vil handle hos dig igen en anden gang.

Drømmer du om at starte en webshop?
Læs dette indlæg om Betina Hofmann, der hudløs ærligt fortæller om dét at starte en webshop >> Klik her

 

Kunne du bruge vores Black Friday råd?
Du meget gerne give din respons – Smid en kommentar nedenfor.

 

Der kan være mange salg at hente på Black Friday

Kreditkortet sidder løst på næsten alle danskere den sidste fredag i november! Black Friday har år efter år overgået alle forventninger. For dig, der driver webshop, er der mange nye kunder – Og endnu flere salg at hente på Black Friday.

Derfor giver Danhost dig her de 7 fedeste tips til, hvordan du gør din webshop klar til Black Friday, så du kan sælge mere.

Men, inden du springer videre til vores tips til dit Black Friday salg …
Vi vil først lige besvare de helt store spørgsmål, du måske sidder med omkring Black Friday konceptet:

 

Hvilke webshops holder Black Friday?

Black Friday startede i USA da de fysiske butikker vil have tømt lageret, så det er plads til det nye varelager op til julesalget. Men den store interesse for Black Friday har i dag spredt sig på tværs af alle brancher, både offline og online, netop fordi forretningerne ser store muligheder.

I dag forventer kunderne at finde Black Friday tilbud på 20 – 30 – 40 % rabat i stort set alle butikker og webshops. Black Friday er dagen, hvor kundernes sidder klar med kreditkortet og finder de ikke de gode tilbud hos dig, leder de videre hos konkurrenten.

Derfor må det konkluderes, at næsten uanset din branche, vil kunderne forvente at de kan finde gode tilbud i din webshop.

Hopper du ikke med på Black Friday bølgen, oplever du formentlig et lavt salg i din webshop på denne dag.

 

Er Black Friday overhovedet tiden værd?

De store rabatter på Black Friday betyder at avancen er lille. Dertil skal du huske at medregne udgifter til markedsføring, da nye kunder ikke selv finder frem til din webshop.

Du undrer dig måske over, om det overhovedet er pengene og besværet værd, nu når alle dine nye kunder i webshoppen jo praktisk talt bare er tilbudsjægere.

 

… Alligevel viser det sig at Black Friday salg faktisk er besværet værd, for gør du det rigtig, vil det hele tjene sig selv hjem over tid. Black Friday kan gavne din forretning på følgende punkter:

  • At skaffe nye kunder
  • Oprydning i gamle lagervarer
  • Få flere nyhedsbrevstilmeldinger
  • Skaffe flere følgere på din Facebook side

 

 

Og en sidste ting …

Det kan godt betale sig at skilte tydeligt med længere bytte og returret, hvis du vil øge dit Black Friday salg.

Mange bruger nemlig Black Friday til indkøb af julegaver og derfor er det vigtigt, at de trygt kan købe julegaverne allerede d. 25. november.

Tankegangen hos mange går på, at hvis man sparer 20 % på julegaverne, så kan man nemlig give for 20 % mere!! Julen handler trods alt om at glæde andre.

 

Få besked, når vi deler nyt på bloggen – Følg Danhost: facebook.com/danhost.aps

 

Ingen kommentar

Du kan skrive den første kommentar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Relaterede indlæg

Få besked om nye indlæg

Følg Danhost på Facebook